Lentomatkojen kompensointi on vielä harvinaista – Kompensaatiomaksuilla voi esimerkiksi tukea aurinkovoimaloita

Lentoalan päästöt ovat maailmassa vuosittain vähän alle 0,9 miljardia hiilidioksiditonnia. Marko Puumalainen

toimitus

Lentomatkojen kompensaatiomaksuja käytetään muun muassa metsän suojeluun, aurinkovoimaloiden rahoittamiseen ja ilmastolle parempien liesien hankkimiseen kehitysmaissa.

Finnair lanseerasi tammikuussa Push for Change -palvelun, jonka avulla asiakkaat voivat kompensoida ja vähentää päästöjään. Se käyttää kompensointirahat lyhentämättöminä päästövähennysprojektiin Mosambikissa, jossa edistetään tehokkaiden liesien käyttöönottoa.

– Projekti vähentää paikallisten metsien hakkuuta polttopuuksi ja tukee siten hiilinielujen säilymistä, Paula Malka Finnairin viestinnästä kertoo.

Hyvitys on kotimaan edestakaisista lennoista euron, Euroopan-lennoista kaksi euroa ja mannertenvälisestä lennosta kuusi euroa.

Malka sanoo, että summien taustalla ovat laskelmat lentojen keskimääräisistä päästöistä.

Toinen vaihtoehto lentoyhtiölle päästöjen kompensointiin on biopolttoaineen ostaminen. Malkan mukaan biopolttoaine vähentää päästöjä 60–80 prosenttia verrattuna vastaavaan määrään fossiilista polttoainetta. Biopolttoainetta voi ostaa 10, 20 tai 65 eurolla.

Finnairin kumppanina projektissa on NEFCO, pohjoismainen ympäristö- ja ilmastoprojekteja rahoittava rahoituslaitos. Sen takana ovat Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin valtiot.

– Tilitämme rahat täysimääräisesti kumppaneille kuukausittain.

Kesäkuun loppuun mennessä Finnairin päästöjenhyvityspalveluun oli kertynyt lähes 40 000 euroa. Finnair aikookin laajentaa päästöhyvitysvaihtoehtoja loppuvuodesta.

– Olemme solmineet aiesopimukset Compensate-palvelun ja Osuuskunta Lumimuutoksen ennallistamisprojektin mukaanotosta Finnairin palveluun.

Malkan mukaan vastuullisuus on koko ajan tärkeämpää monille lentomatkustajille. Finnair selvitti suomalaisten näkemyksiä päästöjen kompensoinnista viime kesänä kyselytutkimuksella. Sen mukaan valtaosa suomalaisista oli halukkaita maksamaan siitä, että lentojen päästöjä vähennetään, jos maksu ohjautuu suoraan ympäristötoimiin.

Lentoliikenne kasvaa kovaa vauhtia, vaikka moni yrittää vähentää lentämistä. Kuva: Lari Lievonen Lari Lievonen

Sitran johtavan asiantuntijan Vesa-Matti Lahden mukaan kompensaatioita välittäviä yrityksiä tai organisaatioita on useita.

– Kompensaatioksi tulee hyväksyä vain projekteja, joissa tuotetaan todellisia ja mitattavia päästövähennyksiä, jotka eivät syntyisi muuten esimerkiksi lainsäädännön, verojen, tukien tai niiden oman taloudellisen kannattavuuden takia, hän sanoo.

Lahti toivoo, että kaikki matkustavat ihmiset maksaisivat lennoistaan kompensaatiomaksuja. Vielä lentomatkoista syntyvien päästöjen vapaaehtoinen kompensointi ei ole kovin yleistä.

– Moni ostaa vain hyvää omaatuntoa maksamalla lentokompensaatiota, hän toteaa.

Lentoalan nykyiset maailmanlaajuiset vuosipäästöt ovat hiukan alle 0,9 miljardia hiilidioksiditonnia. Hintahaitari lentopäästöjen kompensoimiseksi vaihtelee muutamista senteistä useisiin kymmeniin euroihin per hiilidioksidiekvivalenttitonni palvelun tarjoajasta riippuen.

Vastuullisuus on lentomatkustajille yhtä tärkeämpää, mutta silti harva hyvittää lentomatkojensa päästöjä. Kuva: Päivi Virta-Salo Päivi Virta-Salo

Lahti muistuttaa, että nykyiset lentämisen hiilidioksidipäästöt ovat osuudeltaan noin kaksi ja puoli prosenttia kaikesta ihmisten toiminnasta aiheutuvista hiilidioksidipäästöistä. Yhteisvaikutuksiltaan lentoliikenteen päästöjen osuus ilmakehän lämmittämisessä on nyt noin 4–5 prosenttia.

Lahti on huolissaan lentoliikenteen kovasta kasvuvauhdista.

– Lentoliikenne on kaksinkertaistunut noin viidentoista vuoden välein, mutta 2000-luvulla lentäminen on lisääntynyt vielä nopeammin. Kasvun odotetaan jatkuvan, sillä lentämisen arvioidaan kaksinkertaistuvan nykyisestä tasostaan seuraavien kahdenkymmenen vuoden aikana.

Lentotekniikkaa kehitetään, ja se tehostuu koko ajan muttei tarpeeksi nopeasti.

–  Lentolliikenteen päästöt pilvijuovineen aiheuttavat ilmakehässä enemmän ilmaston lämpenemistä kuin samat päästöt maanpinnan tasossa.

Lahden mukaan suurin vaikutus lentoliikenteestä tulevien päästöjen pienenemiseen olisi lentokoneissa käytettävän polttoaineen eli lentokerosiinin verotuksen nostaminen samalle tasolle kuin esimerkiksi autojen bensiinin verotuksen.

– Silloin lentojen hinnat nousisivat ja lentäminen vähenisi. Ongelmaksi tosin voisi tulla se, että köyhillä ei olisi varaa lentää. Toisaalta nykyisinkin vain rikkaalla vähemmistöllä on varaa lentää.

Tällä hetkellä lentokerosiini on verotonta.

Kirjoittaja: Elina Iiskola

Päästöt

Finnair on mukana EU:n päästökaupassa. Yhtiö maksoi 11 miljoonaa euroa päästöoikeuksista vuonna 2018.

Yhteensä yhtiö maksoi erilaisia ympäristöperusteisia maksuja noin 35 miljoonaa euroa vuonna 2018.

Finnairin tavoitteena on vähentää operoimansa liikenteen myytyihin tonnikilometreihin (RTK) suhteutettuja hiilidioksidipäästöjä 17 prosenttia vuoden 2013 tasosta vuoteen 2020 mennessä.

Yhtiö on investoinut moderneihin polttoainetehokkaisiin koneisiin. Se pyrkii myös vähentämään koneiden painoa. Koneisiin on vaihdettu muun muassa kevyempi astiasto.

Finnair hyvittää oman henkilöstönsä työmatkojen hiilidioksidipäästöt oman päästövähenemäprojektin kautta.

Compensate (Kompensäätiö sr)

2018 perustettu voittoa tavoittelematon säätiö, joka keskittyy ilmastonmuutosta torjuvaan työhön.

Compensate ohjaa kompensoinnista säätiölle kertyneet varat täysimääräisesti hiilidioksidin vähentämiseen ilmakehästä.

www.compensate.fi

Osuuskunta Lumimuutos

Suomalainen voittoa tavoittelematon tiede- ja luontojärjestö, joka on ollut jo 20 vuotta ilmastonmuutoksen torjunnan edelläkävijä tutkimuksen ja ennallistamisen saralla.

Osuuskunnalla on myös kansainvälinen projekti nimeltä Snowchange cooperative.

www.lumi.fi

www.finnair.fi/pushforchange

www.ilmastoapu.fi

www.lentomaksu.fi

www.atmosfair.de/en

www.myclimate.org

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Seinäjoen Sanomien ilmestyminen on tauolla toistaiseksi
  2. Tuusulan asuntomessut: Tuusula päihitti Ylöjärven: vuonna 2000 tehty kävijäennätys on edelleen voimassa
  3. Tiede: Solubiologi Kirsi Rilla tutkii mikroskooppisen pieniä kalvorakkuloita, joista voi olla apua esimerkiksi syövän diagnosoinnissa – "Muistan edelleen, kuinka alle kouluikäisenä pääsin tutkimaan tukkimiehentäitä"
  4. Linnanmäellä joukkoaltistuminen koronalle – tähän aikaan seurue vieraili
  5. Tuusulan asuntomessut: Tapettia ikivanhalla tavalla – Japanista kotoisin oleva vesiliukoinen kangastapetti on akustinen
  6. Tuusulan asuntomessut: Pienet tontit puistojen reunoilla – Keravan uusille asukkaille piti osoittaa, ettei kotikaupunki ole vain nukkumalähiö
  7. Tuusulan asuntomessut: Asuntomessut on rakentamisen ajankuva – Tuusulan Lahelanrinteellä oli kunnia avata messujen 50 vuoden historia
  8. Tuusulan asuntomessut: Iso ruokapöytä ei ole enää olohuoneen fokus – kotitoimiston kalusteet ovat kevyitä ja helposti siirreltävissä ja taloteknologia maustaa etätyöntekoa
  9. Tuusulan asuntomessut: Esteettömyys saa kiitosta: vammaisneuvosto testasi messualueen
  10. Tuusulan asuntomessut: Kortteli tuo sukupolvet yhteen: messujen innovaatioihin kuuluvat muun muassa Toiveiden kortteli ja kotimaiset älylukot
  11. Tuusulan asuntomessut: ”Jos nyt sauna olisi” – Antti Kaikkosesta on muovautunut kätevä remonttireiska
  12. Kesäkuvakisa käy kuumana – Vielä kaksi viikkoa aikaa osallistua ja voittaa liput Heurekaan!
  13. Likainen liesituuletin voi aiheuttaa iljettävän yllätyksen – näistä merkeistä tiedät, milloin se pitää puhdistaa
  14. Oma raha: Hotellihuoneita siivoava Riia Korhonen, 35, on monesti harkinnut alan vaihtoa kehnon palkan takia – "Vaikka rakastankin itse työtä, olen saanut tästä ammatista monta kertaa tarpeekseni"
  15. Rakennusliitto epäilee virhettä Kaivopuiston benjitornin käytössä: "Jonkun olisi pitänyt päivän päätteeksi laittaa puomi sisään"

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Tuusulan asuntomessut: Pienet tontit puistojen reunoilla – Keravan uusille asukkaille piti osoittaa, ettei kotikaupunki ole vain nukkumalähiö
  2. Linnanmäellä joukkoaltistuminen koronalle – tähän aikaan seurue vieraili
  3. Tuusulan asuntomessut: Tapettia ikivanhalla tavalla – Japanista kotoisin oleva vesiliukoinen kangastapetti on akustinen
  4. Viesteihin ei kannata vastata - Mitä väliä sillä on, miltä lähettäjästä tuntuu?
  5. Käytkö töissä vain rahan takia? Psykologi puhkaisee kuplan yleisestä hokemasta
  6. Tuusulan asuntomessut: Iso ruokapöytä ei ole enää olohuoneen fokus – kotitoimiston kalusteet ovat kevyitä ja helposti siirreltävissä ja taloteknologia maustaa etätyöntekoa
  7. Rakennusliitto epäilee virhettä Kaivopuiston benjitornin käytössä: "Jonkun olisi pitänyt päivän päätteeksi laittaa puomi sisään"
  8. Tuurin kyläkauppaan kuninkaallinen julkisivu - "Tulee herättämään erilaisia tunteita meissä kaikissa"
  9. Rakastatko suklaata, mutta et siedä viljaa? – Testaa nämä gluteenittomat kahden suklaan keksit
  10. Syyttäjä: Raaseporin tasoristeysturman nuori varusmieskuski ei nähnyt raiteille 13 sekuntiin – välttyy kokonaan syytteiltä
  11. Tuusulan asuntomessut: ”Jos nyt sauna olisi” – Antti Kaikkosesta on muovautunut kätevä remonttireiska
  12. Uusi ilmiö: serbialaiset vuokrasivat Suomesta omakotitaloja kannabiksen viljelyyn – "hyödynnetään suomalaisen maaseudun rauhaa"
  13. 9-vuotiaan Fortnite-koukku: Pissasi mieluummin allensa kuin lopetti pelaamisen – tästä ilmiöstä tunnettu suomalaispsykiatri on puhunut vuosia
  14. Tuusulan asuntomessut: Esteettömyys saa kiitosta: vammaisneuvosto testasi messualueen
  15. Ihmisen ei tarvitse juoda 2–3 litraa vettä päivässä – Lääkärit teilaavat HS:ssa muotihokeman: "Sen hyödystä ei ole mitään näyttöä"

Näytä lisää