Missä järjestyksessä Seinäjoen keskustan hankkeet etenevät? kysyy valtuutettu – kaupunki vastaa

Lakeudenpuisto on yksi Seinäjoen keskustan kehittämiskohteista. Sen eteneminen riippuu poliittisesta päätöksenteosta. Havainnekuva siitä, miltä Lakeudenpuisto voisi tulevaisuudessa näyttää. Seinäjoen kaupunki/ Ramboll

Riina Haapala

Seinäjoen keskustassa on meneillään ja tulossa useita hankkeita. Kaupunginvaltuutettu Jesse Luhtala (kok.) nosti viime viikolla kolumnissaan esiin sen, ettei kaikille ole selvää, mitä seuraavaksi tapahtuu.

– Jotta yrittäjät ja asukkaat voivat miettiä omaa roolia, niin se vaatii, että tiedetään mitä tapahtuu. Suunnitelmia on paljon, mutta kokonaiskuva on ollut hakusessa.

Luhtala sanoo, ettei kaikilla kaupunginvaltuutetuillakaan ole selkeää tietoa siitä, missä järjestyksessä keskustan hankkeita edistetään tai pitäisi edistää.

– Meille tulee jatkuvasti yksittäisiä uusia hankkeita, mutta on vaikea hahmottaa, mihin lokeroon ne menevät. Esimerkiksi sote-keskus Aallokko kävi keväällä valtuustossa ja sille myönnettiin suunnitteluraha, mutta edelleen sen paikka on hakusessa.

Luhtalan mielestä Seinäjoella pitäisi olla kokonaissuunnitelma ja aikataulutus Seinäjoen keskustan hankkeista.

– En ole niin murheissani päättäjistä, mutta yrittäjien pitäisi tietää, mitä mihinkin tulee.

Luhtalan mielestä seuraavaksi pitäisi saada valmiiksi Keskustori.

– Että jossain tulee valmista, ennen kuin aloitetaan uutta. Sitten Lakeudenpuisto, kun asemanseutu näyttää, että kaupungista riippumattomista syistä se ei vielä etene. Sekin pitää saada liikkeelle lähivuosina, koska se vie kymmeniä vuosia, Luhtala sanoo.

Seinäjoen keskustan kohtalosta Luhtala ei ole huolissaan.

– En usko, että keskusta jotenkin näivettyisi, mutta se tulee muuttumaan. Palvelujen tyyppi tulee olemaan muutoksessa. Se ei johdu vain yksittäisestä kauppakeskuksesta, vaan koko kaupan ala muuttuu.

Paljon keskustelua on herättänyt myös pysäköinti. Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi viime viikolla yleisen pysäköintiluvan muutokset.

– Kaikkea pysäköintiä ei vain saada maan päälle. Esimerkiksi Toriparkin kanssa pitää muistaa, että ilman sitä viereiset kerrostalot eivät olisi lähteneet liikkeelle, Luhtala sanoo.

Luhtalan mielestä päätös rajoittaa yleistä pysäköintiä oli oikea. Hän sanoo, että nyt kadunvarsipaikoilla on ollut niitä, jotka voisivat pitää autoaan päivän hallissa.

– Pohjalaiset haluavat päästä autolla oven eteen ja nyt tarvitaan vähän asennemuutosta sillä puolella. Ei vietäisi parhaita paikkoja asiakkailta, Luhtala huomauttaa.

Kommentoi