Matkailu- ja ravintolayritysten myynti kasvoi  – "Olisi edellytyksiä vieläkin parempaan"

Anniina Virtanen

Matkailu- ja ravintola-alan yritysten myynti kehittyi positiivisesti touko-elokuussa tänä vuonna, selviää MaRan tiedotteesta. Jäsenkyselyyn vastanneista yrityksistä kaksi kolmesta kasvatti myyntiään vähintään jonkin verran edellisestä vuodesta.

Touko-elokuussa majoitusliikkeissä kirjattiin kotimaisia yöpymisiä 5,8 prosenttia ja ulkomaisia yöpymisiä 3,9 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi on iloinen kesäkauden myynnistä, mutta uskoo, että matkailu- ja ravintola-alalla olisi edellytykset vieläkin parempaan.

– Koulujen kesälomat alkavat ja loppuvat alan kannalta liian aikaisin, hän toteaa tiedotteessa.

MaRa on ehdottanut selvitystä, jossa kartoitettaisiin kokonaisuudessaan kesälomien siirron vaikutus suomalaiselle yhteiskunnalle.

– Työ- ja elinkeinoministeriön selvityksen mukaan lomien siirto kahdella viikolla eteenpäin toisi noin 220 miljoonaa euroa matkailutuloa ja 1 300 henkilötyövuotta. Valitettavasti hallitusohjelmassa ei ole kirjauksia ehdottamastamme selvityksestä, Lappi harmittelee.

Matkailu- ja ravintola-alan yritysten odotukset loppuvuodelle ovat varsin positiiviset. Lähes 80 prosenttia yrityksistä uskoo jatkavansa kasvu-uralla myös syys-joulukuussa, mutta kasvun ennakoidaan jäävän kesän kehitystä vaimeammaksi.

Enemmistö, 58 prosenttia yrityksistä, odottaa yltävänsä loppuvuodesta enintään kolmen prosentin kasvulukemiin.

– Maailmantalouden epävarmuudet, kuten kauppapoliittiset kiistat ja Brexit, heijastuvat vääjäämättä myös Suomen kansantalouteen ja matkailu- ja ravintola-alaan. Alan yritysten arvioita loppuvuoden myynnin kehityksestä voikin kuvailla varovaisen myönteisiksi, pääekonomisti Ari Peltoniemi sanoo tiedotteessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu