Dieselverosta pelätään jättilaskua kuljetusalalle – Liitto: "Maanteiden tavaraliikennettä viedään nyt kauemmaksi päästötavoitteista"

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on pöyristynyt hallituksen veroesityksistä. Kuvituskuva. Heli Kurimo

Crista Lassfolk-Feodoroff

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry pitää hallituksen esittämiä polttoaineen verouudistuksia käsittämättöminä.

Parafiiniselta dieselöljyltä poistettava 120 miljoonan euron yritystuki tulee SKAL:n mukaan johtamaan väistämättä siihen, että suomalaiset ajavat saastuttavammilla dieseleillä.

– Dieselin verorakenne Suomessa perustuu ympäristövaikutuksiin eikä siinä ole kyse yritystuesta, toimitusjohtaja Iiro Lehtonen sanoo.

– Ei ole mitään perusteita sille, että parafiinisen dieselin verokanta on päätynyt yritystukilistalle.

Parafiininen dieselöljy on polttoainelaatu, joka on haitallisilta lähipäästöiltään perinteistä perusdieseliä eli aromaattista dieselöljyä puhtaampaa.

Parafiinisissa dieselöljyissä on eri tyyppejä: fossiilisia laatuja ja sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista valmistettuja dieseleitä.

Hallitus ei ole täsmentänyt, tuleeko verouudistus koskemaan molempia parafiinisia dieseleitä, fossiilisia ja uusiutuvia.

Kun polttoainejätti Neste uskoo verokiristysten ulottuvan vain fossiilisiin laatuihin, on kuljetusalan näkemys pessimistisempi.

– Lähes kaikki Suomessa myytävä uusiutuva diesel ovat laadultaan parafiinista. Jos parafiinisen dieselöljyn kevyempi verokohtelu poistetaan, se nostaa väistämättä myös uusiutuvan dieselin hintaa, Iiro Lehtonen sanoo.

– Eikä sekään ole hyvä vaihtoehto, jos kiristys koskisi vain fossiilisia laatuja, koska se tarkoittaa paluuta saastuttavampaan perusdieseliin. Maanteiden tavaraliikennettä viedään nyt kauemmaksi päästötavoitteista.

SKAL:n laskelmien mukaan verotuen poiston kustannusvaikutus on hallituksen arvioiman 120 miljoonan euron asemasta 154 miljoonaa euroa vuodessa.

– Kun otetaan huomioon 250 miljoonan euron polttoaineveron korotus ja parafiinisen dieselin veronalennuksen poistaminen, ollaan liikenteelle tekemässä yli 400 miljoonan euron veronkorotusta, Lehtonen laskee.

– Tästä maanteiden tavaraliikenteelle kohdistuu 140 miljoonaa euroa vuodessa. Esitys on hyvin haitallinen Suomen kilpailukyvylle.

Kommentoi