Seinäjokelainen Mauri Heikkilä, 90, käy joka päivä aamulenkillä: "Jos tuonne jäät makaamaan, niin saat maata niin kauan kunnes henki lähtee"

Seinäjokelaiset Mauri ja Leena Heikkilä liikkuvat aktiivisesti. He sanovat, että liikkuminen kannattaa, vaikka ikää olisi jo kertynyt. Riina Haapala

Riina Haapala

Ikä ei estä liikkumista, päinvastoin. Seinäjokelaiset Mauri ja Leena Heikkilä ovat isä ja tytär, jotka liikkuvat edelleen aktiivisesti.

70 vuotta tänä keväänä täyttävä Leena jäi eläkkeelle kahdeksan vuotta sitten. Hän harrastaa jumppaa, kuntosalilla käyntiä ja lenkkeilyä. Liikuttua tulee monta kertaa viikossa. Työelämässä ollessakin puolentoista kilometrin työmatka taittui kävellen.

– Paljon mukavampi istua työpöydän ääreen, kun oli ottanut puolen tunnin happihypyn, Leena sanoo.

Mauri täytti joulukuussa 90. Aamuvirkkuna ihmisenä hän on usein jo puoli seitsemän aikaan lenkillä. Lisäksi hän käy kerran viikossa uimahallilla järjestettävässä tasapainoryhmässä.

Nuorempana Mauri on pelannut pesäpalloa ja lentopalloa ja harrastanut yleisurheilua. Nykyään näissä lajeissa hän on siirtynyt penkkiurheilun puolelle.

Kumpikin on aikoinaan hiihtänyt ja Leena oli kouluaikoina kova luistelemaan.

– Olen aina tykännyt raittiissa ilmassa liikkumisesta.

Kun ikää on tullut, Mauri toteaa, että kaikki on hidastunut.

– Turha yrittää enää ennätyksiä, hän naurahtaa.

Leena muistuttaa, että liikkua pitää omien mahdollisten vaivojen mukaan.

– Jos tulee kipua, pitää mennä sen mukaan, Leena sanoo.

Mauri on sitä mieltä, että jos nuorena on liikkunut, se kantaa läpi elämän.

– Tärkeää olisi liikkua niissä puitteissa, mitä pystyy. Jos tuonne jäät makaamaan, niin saat maata niin kauan kunnes henki lähtee, hän sanoo.

Ikääntyneiden liikunnassa on monta asiaa, jotka tulee ottaa huomioon. Erityisesti korostuvat lihasvoima- ja tasapainoasiat. Seinäjoen kaupungin liikuntapalveluiden erityisliikunnan koordinaattori Sarika Kivimäki sanoo, että jos on epävarma, kannattaa aloittaa juttelemalla asiantuntijan kanssa.

Esimerkiksi Seinäjoen kaupunki tarjoaa ikäihmisille maksutonta liikuntaneuvontaa.

Kaupungilla on lukuisia ikäihmisille suunnattuja liikuntaryhmiä: vesijumppaa, tuolijumppaa, kuntopiiriä. Lisäksi kaupunki tekee paljon yhteistyötä kansalaisopiston kanssa. Kivimäen mukaan Seinäjoella on aktiivisia ikäihmisiä ja liikuntaryhmissä käy yli 90-vuotiaita kuntoilijoita. Kivimäki kuitenkin muistuttaa, ettei ikää voi verrata toimintakykyyn. Haasteena on kuitenkin se, että aktiiviset ikäihmiset liikkuvat ja tulevat ryhmiin, mutta paljon on niitä, jotka jäävät kotiin.

– Aktiiviset ovat monessa mukana, mutta Seinäjoellakin on turhan suuri joukko ikäihmisiä, joita ei vielä ole saatu liikkeelle, Kivimäki sanoo.

Ketään ei kuitenkaan voi pakottaa ja jokaisen pitäisi löytää oma motivaatio liikkeelle lähtemiseen. Jos liikunnasta on ollut vuosien tauko tai liikunta ei ole koskaan ollut oma juttu, Kivimäki kannustaa aloittamaan pienestä.

– Kannattaa huomioida myös lähiliikuntapaikat ja kodin ympäristö. Seinäjoki on iso alue ja on kyliä, joissa ohjattua liikuntaa ei välttämättä ole, Kivimäki sanoo.

– Voi miettiä, mitä voisi tehdä kotona tai jos pääsee kotoa liikkumaan, millaisia lenkkejä voi tehdä. Ei tarvitse lähteä maratonia juoksemaan, vaan pienin askelin ja varoen.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.