Lidlin 0,99 euron uutuusoluesta tuli kuin tulikin hitti – "Päässyt loppumaan hetkellisesti"

Itä-Pasilan Lidlissä alkoholiton IPA-olut oli hetkellisesti loppunut, mutta tiistaina juomaa oli taas hyllyssä. Lukijan kuva

Mikko Välimaa

Kauppaketju Lidlin äskettäin myyntiin tuoma alkoholiton IPA-olut on noussut pieneksi hittituotteeksi.

Viestintäassistentti Katja Kuikka Lidlistä kertoo, että olut on päässyt paikoin loppumaan myymälöistä.

Lidl toi alkoholittoman Perlenbacher IPA -oluen Suomeen tammikuussa. Kuikan mukaan uutuustuotteelle on ollut selkeästi kysyntää.

– IPA on otettu vastaan todella hyvin ja yksittäisistä myymälöistä se on valitettavasti päässyt hetkellisesti loppumaan, Kuikka kertoo.

Oluen houkuttelevuutta lisää sen hinta, joka painettiin 0,99 euroon. Lidl toimii markkinoilla selvänä hintahäirikkönä, sillä kilpailijoiden vastaavat oluet olivat selvästi tyyriimpiä.

Olut on saanut myös kehuja asiantuntijaraadilta.Ilta-Sanomien testissäolutta kuvattiin maltillisesti, mutta tyypillisesti humaloiduksi.

– Mallasta on kuin menneiden vuosikymmenien ensimmäisissä alkoholittomissa. Mallas ja kaljan maku jäävätkin suuhun pyörimään, kun humala on haihtunut. Tässä voi silti olla potentiaalia hitiksi, IS kuvaili olutta maaliskuun alussa julkaistussa testissä.

Alkoholittomien oluiden menekki on muutenkin Suomessa nyt kovassa kasvussa, vaikka litroina kulutusmäärät ovat vielä pieniä.

Viime vuonna alkoholittomien oluiden myynti kasvoi yli 50 prosenttia.

Lidl on aiemminkin toiminut hintahäirikkönä olutmarkkinoilla. Helsingin Uutiset arvioi vuonna 2016, että ketjun tuolloin markkinoille tuoma peruslager myydään asiakkaille jopa tappiolla. Laskelmaperustui Panimoliiton jullkaisemiin tietoihin olutverosta. Lidl itse ei ole suostunut kommentoimaan hinnoittelunsa yksityiskohtia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu