Selvitys: Yli viisikymppiset ovat tyytyväisimpiä ja lojaaleimpia asiakkaita – Rautakaupan asiakaspalvelu saa huutia

Alle 35-vuotiaiden asiakastyytyväisyys jää jälkeen yli viisikymppisistä lähes alalla kuin alalla. JOHANNA ERJONSALO

toimitus

Palveluiden asiakastyytyväisyydessä on suuria eroja ikäryhmien välillä. Alle 35-vuotiaiden asiakastyytyväisyys jää jälkeen yli viisikymppisistä lähes alalla kuin alalla, kertoo Kaupan liiton tuore selvitys.

Asiakastyytyväisyys on monessa vaatetuksen ja urheilun erikoiskaupassa sekä rautakaupassa keskimääräistä heikompaa – varsinkin nuorilla. Eniten kritiikkiä saa rautakaupan asiakaspalvelu.

Heikko asiakastyytyväisyys voi edelleen madaltaa kuluttajien kynnystä siirtyä ulkomaisen verkkokaupan asiakkaiksi.

– Jotta kivijalkakaupat pystyisivät pitämään kiinni asiakkaistaan ja houkuttelemaan uusia, niiden olisi kyettävä luomaan kaikissa ikäryhmissä vähintään yhtä hyvää asiakastyytyväisyyttä kuin yli viisikymppisille, sanoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

– Asiakastyytyväisyys ja myös asiakaskokemus määrittävät lojaliteettia yritykseen. Koska vanhimmat asiakasryhmät ovat keskimääräistä tyytyväisempiä palveluihin, he ovat myös lojaalimpia, toteaa työelämäprofessori Lasse Mitronen Aalto-yliopistosta.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.