Suomeen tuoduista minimopoista paljastui pahoja puutteita – viranomaiselta myyntikieltoja ja palautuspäätös

Preecon Minimoto on yksi myyntikieltoon joutuneista minimopoista. Tukes

Mikko Välimaa

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) varoittaa minimopojen turvallisuusriskeistä.

Tukes kertoi maanantainalaittaneensa tuvallisuustestiin kolme minimopoaja yhden 70 kuutiosentin moottorilla varustetun pyörän.

Puutteita löydettiin kaikista neljästä tutkitustamallista. Mallit olivat Minimoto (Preeco), BSE Glanspower Dirt Bike 70cc, X-Pro Firefly Minidirtbike sekä Nitro Motors Coyote CRX50.

Merkittävimpiä puutteita olivat liian kova huippunopeus, riittämättömästi toimiva tai väärin asennettu nopeudenrajoitin, mopon rakenteessa olevat terävät reunat ja kulmat sekäkosketukselle alttiit kuumat pinnat etenkin moottorin lohkossa ja äänenvaimentimen päässä.

Lisäksi puutteita löytyi sivuseisontatuesta sekä mopojen käyttöohjeista.

Kahdessa tapauksessa Tukes antoi päätöksen myyntikiellosta ja yhdessä tuotteen palautusmenettelystä.

Yhdestä moposta vastuussa oleva yritys teki vapaaehtoisesti takaisinvedon kuluttajilta.

Tukes on tutkinut minimopoja viimeksi vuosina 2006 ja 2011, eikä tilanne näytä uusien tulosten perusteella parantuneen.

Tukesin koneturvallisuudesta vastaava ylitarkastaja Soili Huttunen kehottaa mopoja myyviä yrityksiä kiinnittämään asiaan huomiota.

– Viranomaiset eivät tarkasta ennakkoon minimopojen turvallisuutta. Tuotteiden turvallisuudesta varmistuminen on niiden valmistajien, maahantuojien ja myyjien lakisääteinen velvollisuus, Huttunen muistuttaa tiedotteessa.

Katso alta Tukesin tuottama video minimopojen turvallisuuspuutteista.