"Olen rauhoitellut itseäni napsimalla pikkumakeisia" – Lievitätkö koronastressiä herkuilla? Stressisyömisen voi panna kuriin ja tilalle keksiä terveellisempiä vaihtoehtoja

Tuomas Massinen

Stressisyöminen on yleinen ongelma, ja nyt koronatilanteessa aiempaa useammat saattavat lievittää ahdistustaan tai stressiään ruuan avulla.

Lisäksi monella on nyt tilaisuuksia syömiseen koko ajan, koska suuri osa ihmisistä on etätöissä ja viettää aiempaa enemmän aikaa kotona.

Syömisen lisääntyminen voi johtaa helposti lihomiseen. Peli ei ole kuitenkaan menetetty: stressisyömistä voi oppia hallitsemaan.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Sirpa Soini korostaa, että kaiken a ja o on säännöllinen ruokarytmi, koska se ehkäisee turhaa napostelua ja myös stressisyömistä.

– On todella tärkeää, että on säännöllinen ruokailurytmi. Kannattaa laatia aikataulu sille, milloin syö aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Välipalan voi jättää poiskin. Riittää, kun on 4–5 ateriaa päivässä, neuvoo Turun seudun lääkäriasemilla työskentelevä Soini.

Stressiin syövä ahmii herkästi isoja annoksia esimerkiksi pitsaa.

– Kun aterioi säännöllisesti, ei tule voimakasta nälkää eikä tarvetta isoille annoksille, Soini huomauttaa.

Soinin mielestä koronatilanteessa voidaan sallia makeisia ja muita herkkuja, koska ne tuovat monille mielihyvää.

– Eivät ne ole kiellettyjä. Useimmille ne sopivat mutta eivät kaikille. Annoskoot kannattaa kuitenkin pitää pieninä ja satsata laatuun, Soini korostaa.

On järkevää kuitenkin suosia terveellisempiä vaihtoehtoja.

– Voi vaikka pilkkoa kasviksia ja dipata niitä kevyestä kermaviilistä tehtyyn dippikastikkeeseen.

Stressiin syövän on myös hyvä miettiä, millä muilla keinoilla voisi saada mielihyvää.

– Kun tulee ajatus, että pitää saada jotain ruokaa, kannattaa pysähtyä ja miettiä, miksi haluaa syödä. Johtuuko se nälästä vai stressistä tai siitä, että on tylsää?

Soini suosittelee keksimään stressin lievitykseen muita keinoja kuin syöminen, kuten kävelylenkki ulkona tai kahvakuulatreeni kotona.

– On tärkeää huolehtia myös näinä aikoina liikunnasta.

Uutiskanava CNN on haastatellut aiheesta yhdysvaltalaisia ravitsemusasiantuntijolta, jotka ovat monessa asiassa samoilla linjoilla kuin Soini. Verkkoartikkelissa on myös koteihinsa eristäytyneiden asukkaiden kommentteja.

– Luulenpa, että olen napostellut jatkuvasti kymmenen viime päivän aikana, Liliana Fazendeiro toteaa.

– Kun on pitänyt olla kotona kaksi viikkoa, olen huomannut, että olen rauhoitellut itseäni napsimalla pikkumakeisia ja syömällä ylimääräisiä aterioita, kertoo puolestaan Natalie Santos Ferguson

Ruokahoukutuksia vastaan voi olla vaikea taistella.

– Stressiin syöville ihmisille, jotka ovat työskennelleet stressaavassa toimistotyössä koko päivän, on ollut helpotus tulla kotiin ja syödä paljon ruokaa, usein epäterveellistä sellaista. Nyt se ruoka on heidän ulottuvillaan koko päivän, huomauttaa ravitsemusasiantuntija Bonnie Taub-Dix CNN:lle.

Newyorkilainen ravitsemusasiantuntija Martha McKittrick neuvoo, että stressisyöjän kannattaa aluksi tunnistaa syyt stressaantumiseen ja luoda sitten toimintasuunnitelma.

On tärkeää löytää keino, jolla stressin aiheuttajia torjutaan. Tämä voi tarkoittaa vaikkapa koronauutisten katselun vähentämistä tai keskustelun välttämistä ärsyttävän sukulaisen kanssa.

Jos stressin syitä ei tunnista, voi alkaa pitää ruokapäiväkirjaa, neuvoo Carolyn O`Neil

– Kirjoita päiväkirjaan, mitä söit, milloin, kuinka paljon, missä istuit tai seisoit silloin ja kenen kanssa, hän sanoo.

Työelämä on joillekuille niin stressaavaa, että he syövät sen takia liikaa. Kuva: Suvi Lantta/arkisto Suvi Lantta/arkisto

Myös yhdysvaltalaiset asiantuntijat sanovat, ettei itseltä tarvitse kieltää suosikkilohtuherkkuja.

Nyt koronatilanteessa ei ole oikea aika luopua omista lempinautinnoista. Ruoka ei vain ravitse vaan se tuottaa myös iloa.

– On se sitten juustoa, suklaata, sipsejä tai Chardonnay-viiniä, älä karkota suosikkiherkkujasi keittiövaltakunnastasi, O`Neil painottaa.

– Kenenkään ei pitäisi ruoskia itseään päätöksillä, joita ei tekisi normaalioloissakaan, Taub-Dix lisää.

Tässä kohtaa Soini on jossain määrin eri linjoilla: tietynlainen "itsensä ruoskiminen" sopii hänestä ajankohtaan.

– Nyt on erittäin hyvä ajankohta aloittaa positiiviset muutokset oman hyvinvoinnin lisäämiseksi ja painon hallitsemiseksi. Siihen on nyt aiempaa enemmän aikaa, Soini huomauttaa.

Jos ei halua laihduttaa korona-aikana, on kuitenkin hyvä luoda terve suhde omiin suosikkiruokiin.

On tärkeää, että tuntee kontrolloivansa syömisensä ja välttää stressisyömisen ja lihomisen pirullisen kierteen. Tähän liittyvät maltilliset annoskoot.

Taub-Dixin mukaan parhaita tapoja nauttia lempiherkuista ilman ylensyöntiä on pakata herkut pieniin pusseihin ja syödä vain sen verran niitä kerralla. Kaupastakin voi ostaa pieniä sipsi- ja karkkipusseja. Näin voi välttyä siltä, ettei ahmi huomaamatta jättipussillista herkkuja.

Jos työskentelee etänä keittiössä, kannattaa siivota pois näkyvistä kaikki ruokahoukutukset, kuten keksit, karkit ja limsat. Tilalle voi laittaa hedelmäkulhon.

On myös hyvä idea pitää houkutukset korkealla hyllyillä tai piilottaa ne muiden ruokien taakse, jotta niihin ei tartu ensimmäiseksi.

– Yritä pitää terveelliset ruuat, kuten tuoreet hedelmät ja kasvikset, jääkaapissa silmien korkeudella, Taub-Dix sanoo.

Etätöissä on hyvä pitää juomataukoja. Esimerkiksi yrttitee hunajan kera voi karkottaa stressiperäisen syömisen halun.

– Teetuokio pistää ajattelemaan hetken, onko mielessä oleva välipala tai ateria oikeasti välttämätön, Taub-Dix toteaa.

Taub-Dix kehottaa suosimaan välipaloja, jotka pitävät kädet liikkeessä, sillä ne voivat auttaa stressaavina aikoina. Käsille tuo tekemistä esimerkiksi se, että dippailee omenanpaloja jugurttiin.

– Tällaiset ruuat pitävät sinut aktiivisena, mutta ne eivät lisää paljon kaloreita ruokavalioosi, Taub-Dix selittää.

Etätyöpäivän aikana on hyvä pitää taukoja. Silloin voi käydä vaikka pienellä kävelyllä. Kuva: Tiina Tynkkynen-Hieta/arkisto Tiina Tynkkynen-Hieta/arkisto

Etätöissä kannattaa pitää riittävästi rentoutumistaukoja.

– Usein pelkkä tahdin hidastaminen ja syvään hengittäminen voi viedä oman mielen pois syömisajatuksista, McKittrick huomauttaa.

CNN:n juttu listaa myös muutamia hyviä herkkuja, joita voi nauttia vähän kerrallaan silloin tällöin. Tällaisia ovat antioksidanttipitoinen tumma suklaa, marjasekoitus kermavaahdolla, kermaiset levitettävät juustot ja hedelmät tai jogurtti suklaasiirapin kera.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Seinäjoen Sanomat jää ilmestymistauolle
  2. Kuinka sinä uskalsit? – seinäjokelainen Päivi vaihtoi alaa ja perusti oman yrityksen viisikymppisenä eikä ole katunut päivääkään
  3. Suunnistuskausi alkaa Seinäjoella omatoimisesti
  4. Seinäjoen seurakunnan jumalanpalvelukset ottivat digiloikan – virtuaalilähetykset suositumpia kuin perinteiset
  5. Astetta hauskempaa ulkoilua – kokosimme vinkkejä Seinäjoelta
  6. Ideaparkin Citymarket ja Huhtala Logistics aloittavat yhteistyön – kuljettavat ostokset ilmaiseksi riskiryhmille
  7. Seinäjoelle tulossa kaupunkipyörät – 50 pyörää, 14 pysäkkiä
  8. Koronan seuraus: Rikollisuus vähentynyt Pohjanmaalla, mutta petosyritykset ja kotihälytykset lisääntyneet
  9. Seinäjoki alkaa jakaa kouluruokaa etäopetuksessa oleville oppilaille – annoksia jaetaan yli 1600
  10. Tuju-panimo sopeutuu – Harapaisissa toimivan pienpanimon tynnyriolut lorotetaan nyt käsipelillä pulloihin ja myydään panimomyymälässä
  11. Jäitkö työttömäski ja haluaisit opiskella? – SeAMK luopuu avoimen ammattikorkeakoulun opintomaksuista osittain
  12. Seinäjoen kaupunki soittaa yli 5000 ikäihmiselle – soittokierros alkaa yli 85-vuotiaista
  13. Limu ja lihis vaihtuivat kunnon lounaaseeen ja kalenteriin raivattiin tilaa liikunnalle - seinäjokelaisyrittäjä oppi nauttimaan liikkumisesta: "En olisi uskonut, että viikon paras hetki on jumppa"
  14. Asuntosijoittaja kaipasi helposti ostettavaa palvelua – kun sitä ei ollut, seinäjokelainen Jussi Takala perusti yrityksen itse
  15. Tässä on Seinäjoen Hyvä asiakaspalvelija 2020

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Ystävä: Michael Schumacherin toipuminen edennyt – katsoivat Saksan GP-kisan yhdessä televisiosta
  2. Video: Uudella lottotytöllä on missitausta – korvaa Jasmin Hamidin
  3. Kuopion koulusurma herätti maailman huomion – KSML: Nämä huippumediat noteerasivat verityön
  4. Tarttuuko flunssa, jos sairas pärskii kohti? – Asiantuntija kyseenalaistaa vanhan väitteen Ylellä
  5. Seinäjoelle tulossa kaupunkipyörät – 50 pyörää, 14 pysäkkiä
  6. Haloo Helsinki laittoi yleisön sekaisin viimeisellä Ruisrock-keikallaan pitkään aikaan: Elli Haloo lopetti esityksen kirjaimellisesti selällään
  7. Tässäkö Suomen rauhallisin torikamera? – "Tänään meni yksi kuorma-auto"
  8. Yrittäjä nosti kalastuskiellossa olevan taimenen firmansa markkinahoukuttimeksi: "Tulkaa tekin pyytämään" – salakalastuksesta on kärynnyt jopa NHL-miljonäärejä
  9. Livetallenne: Hallituksen ravintolarajoitusten lieventämistä koskevasta infosta 19.5.2020
  10. Lastenrattaista paljastui useita turvariskejä – Kunert-vaunut pois myynnistä, näin pärjäsivät Emmaljunga ja Britax
  11. Viesteihin ei kannata vastata - Mitä väliä sillä on, miltä lähettäjästä tuntuu?
  12. Oppilas puukotti tyttöä miekalla kaulaan Kuopiossa, uhreina opettaja ja koulutovereita – yksi kuollut, kymmenen sairaalaan
  13. Lidlin 0,99 euron uutuusoluesta tuli kuin tulikin hitti – "Päässyt loppumaan hetkellisesti"
  14. Kaivinkoneen kuljettaja menehtyi jäätyään puristuksiin Lellunnevantien maankaatopaikalla
  15. Speden avoauton raato löytyi navetasta – varaosat Afrikasta

Näytä lisää