Etelä-Pohjanmaan Opisto perustaa digikioskin – opastaa maksutta ikäihmisiä digilaitteiden käyttöön

Terveet, oireettomat läheiset voivat auttaa ikäihmistä arjessa. Etelä-Pohjanmaan Opisto tarjoaa myös digineuvontaa, jonka avulla voi sujuvoittaa omaa arkea. Tarja Tikkanen

toimitus

Etelä-Pohjanmaan Opisto vastaa koronavirusepidemian ikäihmisille aiheuttamiin haasteisiin tarjoamalla apua ja vinkkejä arjen sujuvoittamiseen digitaalisten laitteiden ja palveluiden avulla.

Apu ja vinkit tarjotaan Digikioski-puhelinapuna. Palvelu on osa Etelä-Pohjanmaan Opiston hallinnoimaa Digitaito-hanketta.

– Koronavirusepidemiasta johtuvien rajoitusten vuoksi esimerkiksi videopuheluiden tarve on lisääntynyt ikäihmisten keskuudessa. Heillä on monesti tarvittava tekniikka, esimerkiksi älypuhelin käytössä, mutta sitä on käytetty vain perinteisiin puheluihin. Puhelinpalvelun avulla voidaan opastaa heitä laitteiden käytössä, esimerkiksi videopuhelun käyttöönotossa, kertoo Digitaito-hankkeen projektipäällikkö Teemu Majasaari opiston tiedotteessa.

Digikioski on suunnattu ensisijaisesti ikäihmisille, joiden arkea koronavirusepidemia ja sen tuomat rajoitukset eniten rajoittavat. Digitaalisten laitteiden, kuten älypuhelimen, tabletin ja tietokoneen avulla voidaan helpottaa osin liikkumis- ja kokoontumisrajoitusten aiheuttamia hankaluuksia. Puhelinpalveluun saa soittaa kaikissa digitaalisten laitteiden käyttöön liittyvissä pulmatilanteissa. Palvelu on maksuton matkapuhelinmaksua lukuun ottamatta.

Digikioski-puhelinapu palvelee numerossa 044 432 5620 arkisin kello 9–15. Palvelu avautuu maanantaina 23. maaliskuuta. Jos puheluihin ei ehditä vastaamaan, Digikioskista pyritään soittamaan takaisin.

Digikioski-puhelinpalvelu toteutetaan yhteistyössä Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan yhdistysten kanssa. Myöhemmin Digikioski-puhelinpalvelu on tarkoitus laajentaa myös pk-yrittäjien käyttöön.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.