Aikansa kuumin "seksifilmi" kuvattiin tasan 50 vuotta sitten – Muistatko tämän kulttielokuvan?

Käpy selän alla -elokuva herätti vuonna 1966 kohua muun muassa eroottisuutensa vuoksi. Kuvakaappaus YouTubesta

Anonyymi

Vuonna 1966 valmistui Suomessa elokuva, joka herätti pahennusta, vastustusta, mutta myös kiihkeää ihailua.

Mikko Niskasen ohjaama ja Marja-Leena Mikkolan käsikirjoittama Käpy selän allaon jäänyt suomalaiseen elokuvahistoriaan monella tavalla. Nuoret näyttelijät Kristiina Halkola, Kirsti Wallasvaara, Eero Melasniemi ja Pekka Autiovuori olivat tuolloin tuoreita kasvoja, joiden luonnollisuus hurmasi katsojia.

"Käpyä" ryhdyttiin kuvaamaan 4. heinäkuuta 1966 – siis päivälleen 50 vuotta sitten.

Elokuva ajoittuu 1960-luvun seksuaalisen vallankumouksen alkuun, niinpä paljas pinta ja raikas kokeellisuus kirvoittivat elokuvakriitkoilta ylistyksen padot vielä parin vuosikymmenenkin päästä.

Esimerkiksi Markku Varjolakiitteli Käpyä vuonna 1984 monin sanankääntein.

Kirsti Wallasvaara hehkui elokuvassa yhdessä kolmen muun näyttelijän kera.

– Se on esteettisesti kestävimpiä, muodoltaan pisimmälle vietyjä ja emotionaalisesti voimakkaimpia elokuvia, mitä Suomessa on tehty, Varjola tunnusti tuolloin Katso-lehdessä.

Kuolematon on puolestaan vuonna 2010 Kaleva-lehden nettipalstalla julkaistu kommentti Kävyn rohkeudesta.

– Minäkin vapauduin kaikista kahleistani, kun näin kerran 1960-luvun lopulla valkokankaalla Kristiina Halkolan paljaan takapuolen. Sen jälkeen minua ei ole pidätellyt mikään,vakuuttaa Kalevassa nimimerkki Vapautunut

Nykynäkökulmasta tutkittuna Käpy on varsin viaton kesäfilmi, jossa neljä opiskelijanuorukaista lähtee viettämään aikaa suomalaiseen luontoon: uidaan, telttaillaan, katsellaan lehmiä ja haetaan maalaistalosta tuoretta lehmänmaitoa.

Silti Käpy ehti omana aikanaan herättää pahennusta Suomessa: sitä kritisoitiin muun muassa alastonuintikohtausten vuoksi; seksielokuvaksikin sitä ehdittiin tuon ajan moraalisesti vielä tiukassa ilmapiirissä haukkua.

Eero Melasniemi ja Pekka Autiovuori jakoivat Kävyn miespääroolit.

– Nykysilmin elokuvassa on aivan liian paljon itseisarvoista toikkarointia, latteuksia tulvivaa dialogia, ylipitkiä "emmätiedä, mutku mämämä" -jaarituksia ja mainosmaisia lähikuvia naisten reisistä ja kasvoista. Pintaliitoista kuviokelluntaa, arvioi sen sijaan Antti Lindqvist jo vuonna 1992 Katso-lehdessä.

Kuvaukset Keski-Suomen Joutsassa kestivät yhteensä neljä viikkoa. Filmiväki asui yhdessä ja oli keskenään tekemisissä ympäri vuorokauden.

Ainakaan spontaaniuden puutteesta ei tekijöitä voi syyttää, sillä nuoret näyttelijät keksivät ohjaajan kanssa joka ilta, mitä seuraavana päivänä kuvattaisiin. Suuri osa repliikeistä oli heidän omiaan tai ohjaaja Mikko Niskasen kehittelemiä.

Niskanen keksi muun muassa sen, että Pekka Autiovuori olisi tanssilavalta saapuessaan oikeasti humalassa. Hänelle ryhdyttiinkin heti kuvauspäivänaamuna juottamaan tyhjään vatsaan viinaa.

Kun kuvaukset sitten alkoivat, Autiovuori mongersi muutaman repliikin, kaatui kantoon – eikä enää omin voimin päässyt ylös.

Kristiina Halkolasta leivottiin 1960-luvulla aikansa seksisymbolia.

Elokuva sai ensi-iltansa 21. lokakuuta 1966. Erikoista oli se, että vaikka Käpy keräsi seuraava vuonna peräti kuusi Jussi-patsasta, pääosan esittäjille ei patsaita suotu lainkaan.

Filmi sai valtion elokuvapalkinnon lisäksi parhaan ohjauksen, käsikirjoituksen, kuvauksen, musiikin, tuottajan ja parhaan miesnäyttelijän Jussit.

Ulkomaille elokuva myytiin peräti kolmeentoista maahan. Suomessa Käpy on nähty televisiossa vuosien varrella kaikkiaan yhdeksän kertaa.

Onpa Käpy selän alla päätynyt myös ainakin yhteen kotimaiseen iskelmään. Vuonna 1979 ilmestyi Hectorin sanoittamana ja Vanha isäntä -yhtyeen esittämänä Kuuskytluvun kauansoiva blues, jossa riimitellään muun muassa näin:

Oli Vietnam verinen, sen lapset huus, ja yksi nukke Washingtoniin saatiin uus. Kaikki muistaa Nixonin, se siitä siis ja toinen sota kesti tasan päivää viis.

Ja kaljan Suomi laimenteli ja hetken eli tsekkiläinen itsekkyys. Kesän kuuman jälkeen tuli kylmä syys, oli unelman loppu vääjäämättömyys.

Jotakin nuorisossa tapahtui, kun Halkola ja Wallasvaara riisuutui. Ja Arvo teki oopperan ja Repo toivoi keskustelun jatkuvan...

Katso koko Käpy selän alla -elokuva alta.