Mediatalo Keskisuomalainen on perustanut kaupunkilehdille valtakunnallisen myyntikanavan. Se on nimeltään MEKS-kumppanilehdet, joka pitää sisällään kaikki lehtikonsernin mediatuotteet sekä mukaan liittyvien kumppanilehtien printti- ja digimainonnan.
– Tulemme luomaan saumattoman yhteistyön kumppanilehtien kanssa, jotta ostaminen on kätevää ja yksinkertaista. Nykyiset prosessimme tukevat tätä mallia jo nyt, MEKS:n myyntijohtaja Maija Syyrakki kertoo.
Ensivaiheessa MEKS-kumppanilehtipakettiin ovat liittyneet Porin seudulla ilmestyvä Satakunnan Viikko, Salon seudulla ilmestyä Salonjokilaakso, Sastamalan seudulla ilmestyvä Alueviesti, Joensuussa ja sen ympäristössä ilmestyvä Karjalan Heili, SLP-Kustannuksen Koti-Kajaani, Kemi-Tornion Kaupunkilehti, Koti-Lappi ja Enontekiön Sanomat.
Mediatalo Keskisuomalainen pyrkii laajentamaan kumppanilehtipakettiaan siten, että se kattaa kaikki Suomen merkittävät kaupungit.
– Laadukkaat kaupunkilehdet ovat Mediatalo Keskisuomalaisen ytimessä olevaa liiketoimintaa. Suomalaisista laatukaupunkilehdistä yhtiöllämme on yli 50 prosentin markkinaosuus, ja haluamme kehittää tuotteitamme systemaattisesti entistä paremmaksi, linjaa Keskisuomalainen Oyj:n konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.
Aiemmin konsernin valtakunnallisesta suurasiakasmyynnistä vastannut MEKS on myynyt mediatilaa Mediatalo Keskisuomalaisen omiin medioihin ja kaupunkilehtikustantajien yhdessä omistama KaupunkiPlus Oy valtaosaan kaikista Suomen kaupunkilehdistä.
KaupunkiPlus Oy hakeutui syksyllä selvitystilaan koronakriisin romahduttaman mediamyynnin seurauksena sekä kahden merkittävän lehtikustantajan vedettyä lehtensä pois mediapaketista.
– Yhtiö välittää viimeiset ilmoitukset jäsenkaupunkilehtiin vuoden lopussa, minkä jälkeen kaupunkilehdet olisivat ilman uutta ratkaisua jääneet vaille valtakunnallista myyntikanavaa, toteaa KaupunkiPlus Oy:n hallituksen puheenjohtajana toiminut Etelä-Suomen Median paikallisjohtaja Karri Kannala.