Korona mylläsi suomalaisten ostoskorin täysin – Yksi terveellinen tuoteryhmä lisäsi myyntiään roimasti

Kuvituskuva. Sari Tauru
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Viime vuosi oli monella tavoin poikkeuksellinen ja sen näkyi myös ostoskorissa. Ruokakaupan myynti nousi jyrkästi ja eniten kasvoi vihannesten myynti.

Lihatuotteista eniten kasvoi naudanlihan myynti, mihin vaikutti voimakkaasti ruokailun siirtyminen ravintoloista kotikeittiöihin.

Päivittäistavarakauppa ry:n (Pty) tilastojen mukaan viime vuonna päivittäistavarakaupoissa myytiin elintarvikkeita ja alkoholittomia juomia 14,2 miljardilla eurolla. Kasvua vuodesta 2019 oli 7,3 prosenttia.

Tuoteryhmätasolla kasvu oli merkittävintä vihanneksissa, joiden hintojen lasku siivitti kilomääräisen myynnin reippaaseen nousuun. Korona näkyi päivittäistavarakaupan myynnissä läpi koko vuoden.

– Koronaepidemiasta johtuvat yhteiskunnan toiminnan rajoitukset ovat eittämättä muuttaneet kuluttajakäyttäytymistä. Etätyö on vähentänyt lounasravintoloiden asiakkaita ja etäkoulu on siirtänyt koululaisia ruokailemaan kotiin. Kaikkiaan ravintolakäynnit ovat vähentyneet ja ulkomaanmatkailun rajoitukset tyrehdyttäneet matkustamisen ja matkustajatuonnin, sanoo tiedotteessa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Vihannesten myynti kasvoi eniten viime vuonna. Pty

Ruokaa on valmistettu entistä enemmän kotona, joten peruselintarvikkeita ja säilyviä tuotteita on myyty kautta linjan enemmän kuin aiemmin.

Maaliskuun hamstrauspiikki jäi poikkeukseksi, mutta koronasta johtuvat muutokset ovat silti niin merkittäviä, että ne värittävät Pty:n mukaan koko vuotta.

Muutokset näkyvät suorimmin lihan myynnissä, mutta vaikuttavat myös esimerkiksi maito- ja viljatuotteiden myynnin kehitykseen. Yllättäen makeisten ja suklaan myynti kehittyi selvästi keskimääräistä elintarvikkeiden myynnin kasvua hitaammin.

Takana on ensimmäinen vuosi päivittäistavaramyynnin tilastointia tuoteryhmäkohtaisella tasolla. Vuosi oli täysin ennakoimaton ja poikkeuksellinen.

Pty:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia alettiin tilastoida vuoden 2020 alussa. Mukana ovat SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, Minimani, R-kioski ja M-ketju, joten tilasto kattaa lähes koko Suomen päivittäistavaramarkkinan.

– Halusimme tarjota avoimesti ja veloituksetta kaikkien käyttöön faktoja arvailujen sijaan. Myös monet elintarvikeketjun toimijat ovat toivoneet tarkempaa tietoa myynnin rakenteesta. Siksi kehitimme tilaston, johon Tilastokeskus koostaa jäsenyritystemme tiedoista neljännesvuosittaisen tuoteryhmäkohtaisen myynnin. Tällä tarkkuudella myyntiä ei ole avattu aiemmin, Luoto kertoo.

Kommentoi