Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä paisui neljänneksen – myös Vastaamon tietomurto näkyi kasvussa

Kuvituskuva. Anton Soinne
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä paisui viime vuonna neljänneksellä. Suurin syy yhteydenottoon on lähisuhdeväkivalta, mutta osa kasvusta oli seurausta myös psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurrosta.

Rikosuhripäivystyksen (Riku) palveluita käytti viime vuonna 22 600 asiakasta, joka on 25 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Naisten osuus asiakkaista oli 78 prosenttia ja miesten 22 prosenttia.

Asiakkaita oli 4 500 enemmän kuin vuonna 2019, ja lokakuussa uutisoitu Vastaamon tietomurto toi noin 1 500 uutta asiakasta, tiedottaa Riku.

Vastaamo näkyi myös muun muassa identiteettivarkauksiin liittyvien asiakkaiden määrän kasvuna.

Ylipäänsä palveluissa näkyi verkossa tapahtuvien rikosten lisääntyminen. Selvästi suurin asiakasryhmä ovat kuitenkin edelleen lähisuhdeväkivallan uhrit.

– Koronapandemiasta huolimatta asiakasmäärät kasvoivat, mikä kertoo siitä, että palvelut tunnetaan ja asiakkaita osataan myös ohjata Rikuun aiempaa paremmin. Erityistä koronavuonna oli puhelinauttamisen voimakas kasvu, mitä vauhditti 116 006 -puhelinpalvelun aukioloaikojen laajentaminen, kertoo tiedotteessa Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

Rikussa toimii noin 500 aktiivista vapaaehtoista. Esimerkiksi Vastaamo-tapauksen yhteydessä puhelinpäivystyksessä oli kiireisimmän viikon aikana mukana noin 50 vapaaehtoista.

Koronapandemian alkuvaiheessa viime keväänä asiakasmäärissä tapahtui tilapäinen pudotus, mutta tilanne tasaantui nopeasti. Keväästä lähtien kasvokkaisia palveluita jouduttiin supistamaan. Asiakkaat kuitenkin käyttivät aiempaa enemmän kertaluontoisia palvelumuotoja.

Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä nousi neljänneksen viime vuonna. RIKU

Kansainvälistä rikosuhriviikkoa vietetään perinteisesti helmikuussa viikolla 8 eli tällä viikolla.

– Rikosuhriviikolla haluamme välittää kiitoksemme ja arvostuksemme uhrien tukena toimiville vapaaehtoisille. Rikussa he toimivat kaikissa eri palveluissamme, puhelin- ja chat-työssä sekä henkilökohtaisina tukihenkilöinä. Heidän antamansa aika ja osaaminen on aivan korvaamatonta, Åberg sanoo.

Rikosuhripäivystys on mukana myös Victim Support Europen kampanjassa, jonka tavoitteena on lisätä eurooppalaisten tietoa oikeuksista maksuttomiin rikosuhrien tukipalveluihin. Kampanja alkaa kansainvälisenä rikosuhripäivänä 22. helmikuuta ja jatkuu naisiin kohdistuvan väkivallan vastaiseen päivään 25. marraskuuta asti.

Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalvelu on auki maanantaista perjantaihin suomeksi kello 9-20 ja ruotsiksi kello 12-14.

Viime vuonna palvelussa käytiin 5 500 keskustelua, kun vastaava luku vuonna 2019 oli 2 100.

Myös Rikuchatin asiakasmäärä kasvoi ja oli viime vuonna 3 700. Pidempiaikaisia tukisuhteita oli 7 100, eli niiden määrä pysyi vuoden 2019 tasolla.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.