Seinäjoen Sanomat ilmestyy jälleen: ”Oman alueen kehittäminen innostaa”

Laura Kasken mielestä kaupunkilehti voi ja elää hyvin. Hänestä median täytyy myös itse uskoa printtiin ja sen tulevaisuuteen. Johanna Koskiahde

Päivi Peltola

Seinäjoen Sanomat palasi koronan aiheuttamalta lähes vuoden ilmestymistauolta. Lehden yksikönjohtajana ja päätoimittajana aloitti tammikuussa markkinointiviestinnän ja journalismin ammattilainen Laura Kaski, 38.

Häntä motivoivat haasteet. Mitä korkeammat portaat ovat kiivettäviksi, sitä parempi.

– Eparissa aikoinaan johdin läpi lehtiuudistuksen ja se palkittiinkin useana vuonna parhaiden kaupunkilehtien joukossa. Pitää kehittyä ja löytää uusia juttuja. Nyt pääsen sekä päätoimittajaksi että johtamaan koko yksikön toimintaa, Kaski kertoo.

Kaski näkee lehden kehittämisen jatkuvana prosessina, joka ei todellakaan ole valmis ensimmäisen lehden ilmestyessä. Erityisesti hän haluaa kehittää visuaalista journalismia sekä omaa uutissisältöä. Visuaalisuus lehdessä on nykyaikaa. Kaski kuitenkin toteaa, että ensin täytyy saada printti kuntoon, sitten mietitään digiä.

– Digipuoli on ainut tapa olla hetkessä mukana. Mutta kaupunkilehtipuolella ensin täytyy tehdä hyvä lehti, koska ilman printtiä ei ole digiäkään. Loppujen lopuksi me puhumme täällä kaupunkimediasta emmekä pelkästä lehdestä, Kaski puntaroi.

Kaupunki- ja paikallisilehdet Kaski näkee vahvoina medioina, joille on tarvetta. Ultrapaikallinen sisältö kiinnostaa lukijoita.

”Jos asiakkaat voivat hyvin, myös kaupunkilehti voi hyvin.

– Ihmiset ovat oikeasti kiinnostuneita esimerkiksi siitä, kun naapuri sai palkinnon tai mitä jollekin keskustan tontille rakennetaan. Sitä ei uutisoi kukaan muu kuin me. Kaupunkilehti lisäksi maksutta kaikissa kanavissa. Meidän pitää uskoa itse itseemme ja ymmärtää olemassa olomme tärkeys.

Kasken mielestä paikallisilla medioilla pitää olla oma paikallinen persoona, eikä kaikkia lehtiä pitäisi sulloa ”samaan muottiin”, vaikka yhtenäinen rakenne konsernissa on tietenkin välttämätöntä.

– Haluaisin, että Seinäjoen Sanomat toisi esille eteläpohjalaista reippautta ja kekseliäisyyttä. Se on myös vakavasti otettava ja aito uutismedia.

– Lehti ei kuitenkaan ole pelkästään tiedon välittäjä, vaan myös yhteisönsä kehittäjä ja vuorovaikutuksellisuuden lisääjä, hän pohtii.

Laura Kaskella on vahva markkinointiviestinnän osaaminen, mikä on hyödyksi sekä lehden kehittämisessä että asiakkaiden tarpeiden huomioimisessa. Hänen mielestään printtilehden tulee tukea alueen asiakkaiden mainontaa laajasti yhteistyökumppanina, ei vain tiedon välittäjänä. Mainontaa tulisi tarkastella asiakkaiden kanssa kokonaisuutena.

– Nyt mainonta painottuu paljon tuotemarkkinointiin, kun sitä voitaisiin tehdä enemmän bränditasolla sekä monikanavaisesti printissä, digissä sekä ulkomarkkinoinnissa. Mainonnassa voitaisiin esimerkiksi käyttää enemmän natiivia ja advertoriaaleja, tarinamarkkinoinnin henkisesti, hän toteaa.

Laura Kaski

Lähtöisin Etelä-Pohjanmaalta Alajärveltä, Seinäjoella asunut 20 vuotta

Koulutukseltaan puheviestinnän maisteri Tampereen yliopistosta, opiskellut myös kauppatieteitä Vaasan yliopistossa

Työkokemusta monipuolisesti viestinnästä ja markkinoinnista sekä tapahtumatuottamisesta

Uusioperheessä yhteensä kuusi lasta, joista nuorin 2,5-vuotias, kaksi vanhempaa ovat jo muuttaneet omilleen

Harrastuksina tanssi, sisustaminen ja valokuvaus sekä koko perheen yhteisenä luonto ja ulkoilu

Kommentoi