Poikkeusaika synnyttää tuottavia ideoita

Keksinnön tuotteistaminen vaatii työtä ja rohkeutta

-Korona-ajan ilmiöt, verkkokaupan kasvu ja kotielämään panostaminen, tukivat päätöstä tuoda oma idea markkinoille, sanoo Ari-Matti Ojanperä. Johanna Koskiahde

Johanna Koskiahde

Poikkeusaika ei ole lamaannuttanut eteläpohjalaista yritteliäisyyttä, vaan maakunnasta löytyy rohkeutta kokeilla oman keksinnön kantavuutta haastavana aikana. Yrittäjät ovat nähneet korona-ajan ilmiöt, verkkokaupan kasvun ja kotielämään panostamisen, mahdollisuutena.

Parin vuoden tuotekehittelyn tuloksena jalostunut polttopuiden halkomalaite Klapimax syntyi ideasta tuoda markkinoille turvallinen ja toiminnallisuudeltaan vastaavia laitteita parempi tuote.

– Koronatilanteen edetessä alkoi näyttää siltä, että päivittäistavara- ja rautakauppa lähti kasvuun, koska ihmisillä oli enemmän aikaa olla kotona. Emme siis lähteneet jarruttelemaan tuotteen julkaisua, yrittäjä Ari-Matti Ojanperä toteaa.

Tuotteen kehittämisen ja myynnin ympärille Ojanperä perusti yrityksen yhdessä isänsä ja veljensä kanssa ja tuotteelle haettiin Euroopan laajuinen mallisuoja. Yrityksestä löytyy metallialan kokemusta ja insinööritaitoa, joten kehitystyö tehtiin omin voimin.

– Valmistus toteutetaan lähimaakuntien alihankkijoiden kautta niin, että avainlippumerkkiin olisi edellytykset, kertoo Ojanperä.

Haasteet, joita Ojanperät kohtasivat tuotteen saattamiseksi markkinoille, koskivat lähinnä materiaalivalintoja. Erikoislujan teräksen käyttö nostaa tuotteen hintaa ja sen työstäminen on vaikeampaa, mutta laatuun panostaminen oli miehille selviö.

Kun oma visio on selkeänä mielessä, rohkeasti vaan ideasta toimeen.

Ari-Matti Ojanperä

Se, lähtikö yritys markkinoille jälleenmyyjien vai pelkästään verkkokaupan kautta, oli yksi pohdinnan paikka.

– Verkkokaupan lisääntyminen korona-aikana vahvisti ajatuksiamme oman verkkokaupan avaamisesta. Kaikkineen uuden yrityksen markkinointi, byrokratia sekä tuotannollisten edellytysten luominen vaativat paljon panostusta. Kun oma visio on selkeänä mielessä, rohkeasti vaan ideasta toimeen, kannustaa Ojanperä.

Korona-kurimuksen keskellä keksintönsä toi markkinoille myös Pasi Rajamäki. Hän ideoi ruostumattomasta teräksestä valmistetun puulämmitteisen kamiinaan liitettävän, paljun poistolämmöllä toimivan uunin. Uuni toimii paljun poistolämmöllä.

– Loppuvuodesta oli nähtävissä, että ihmisten innostus kodinlaittoon kannattelee meidän tuotesektoriamme, joten uskalsin lähteä tuotteen lanseeraamiseen, Rajamäki sanoo.

Hän päätyi hakemaan Paljuunille patenttia. Hakuprosessiin hän sai apua ja tukea Into Seinäjoen ja ELY-keskuksen kautta.

– Julkisen puolen toimijoiden kautta saatu ammattiapu oli tarpeen, sillä patentin hakeminen on vaativa prosessi. Koen, että Seinäjoen kaupungin yrittäjämyönteisyys konkretisoitui oman hankkeeni kohdalla hienosti, kiittelee Rajamäki.

Ideasta toteutukseen

Idean toteutus ja markkinoille saattaminen vaativat paperitöitä ja rahoitusta. Näissä kysymyksissä alkaville ja jo toimiville yrityksille neuvoja tarjoavat useat toimijat.

Kuntien elinkeinotoimijat, kuten Kurikan Yrityspalvelupiste Formu, InvestLapua, Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu Oy, Kauhavan Kehityskeskus

Into Seinäjoki

Uusyrityskeskus Neuvoa Antava

Yrityspalvelukeskus Etelä-Pohjanmaa

Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät

Leader Liiveri

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.