Keskusta tarjoaa etuja uusille yrittäjille

Uusi kivijalkaliike keskustassa edistää kestävää muodin kulutusta

Johanna Rintamäki, Karoliina Halkosaari, Hanna Kivikoski-Kuivinen sekä Heidi Hirvilammi uskovat sijainnin keskustassa tuovan etuja yrittäjille. Johanna Koskiahde

Johanna Koskiahde

Seinäjoen ydinkeskustaan avataan maaliskuussa uusi kivijalkaliike, kun suomalaista muotia aiemmin pop up-liikkeenä myynyt MOON designstore vakiinnuttaa paikkansa katukuvassa. Yrittäjinä toimivat Karoliina Halkosaari ja Hanna Kivikoski-Kuivinen ovat tyytyväisiä saadessaan liiketilan keskustasta.

–Kotimaisuus on mielestämme vahva osa vastuullista ja kestävää muodin kuluttamista. Näitä arvoja vahvistamme kumppanimme myötä, sillä saamme samaan liiketilaan mukaan paikallisen Vaatelainaamo Tantun toiminnan, kertoo yrittäjä Karoliina Halkosaari.

Vaatelainaamo Tanttu on toiminut kaksi vuotta Piirin alueella ja siirtyy nyt keskustaan. Toiminnan ja aukioloaikojen laajentamisella yrittäjät Johanna Rintamäki ja Heidi Hirvilammi vastaavat kysyntään.

–Haluamme olla osa vastuullista ja ympäristötietoista pukeutumistrendiä, jonka kysyntä on nyt nousussa, Rintamäki sanoo.

Uusi kivijalkaliike tuo toivottua muutosta uutisointiin, jossa Seinäjoen keskustan liiketilojen tyhjeneminen on otsikoissa. Yrittäjä Rintamäki korostaa, että keskusta tarjoaa edelleen monipuolisen kattauksen eri alojen yrityksiä.

–Keskustassa sijainnista on liiketoiminnalle useita etuja. Yksi on asiakaspysäköinnin vaivattomuus lämpimässä parkkihallissa ja toinen se, että keskusta on kompakti kokonaisuus kahviloineen ja monialaisine yrityksineen, joissa on vaihtelua perinteisten ja uusien toimijoiden muodossa. Kaupunkiympäristössä on sellaisia arvoja, joita me haluamme osaltamme olla tukemassa, summaa Rintamäki.

Keskustassa sijainnista on liiketoiminnalle useita etuja.

Johanna Rintamäki yrittäjä

Asiakkaan kohtaaminen persoonallisessa liiketilassa on aina omanlaisensa, ja siinä piilee kivijalkaliikkeen vahvuus.

–Keskustan kehittäminen lähtee yrittäjistä. Me haluamme olla mukana omalla panoksellamme tässä työssä ja elävöittää keskustaa oman liikkeemme voimin, Halkosaari sanoo.

Muoti yhdistetään kertakäyttökulutuksen kulttuuriin, jonka negatiiviset ympäristövaikutukset tunnetaan. Vaatelainaamo tarjoaa tälle kestävämmän vaihtoehdon. Yrityksen toiminta perustuu jäsenyyteen, jonka kautta asiakas lainaa käyttöönsä 1-3 viikoksi kerrallaan suomalaista designia olevia käyttö- ja juhlavaatteita sekä koruja.

–Kirpputorikulttuurin yleistyminen on osaltaan tukenut tällaista vaihtotalouden ajatukseen perustuvaa pukeutumiskulttuuria, kun käytetyn tavaran hankintaan on totuttu, arvioi Rintamäki.

Muotiasusteiden kierrättämisen ajatuksena on tarjota ajankohtaisen ja kausittain vaihtuvan muodin nautinto ilman tarvetta ostaa vaatteita omaksi. Ilmiö rantautui vuosikymmen sitten Suomen suurimpiin kaupunkeihin ja useat vaatemerkit ovat nyt perustamassa omia lainaamojaan ajan hengessä.

–Uskon vahvasti, että kulutuksen eri alueilla ollaan menossa lähitulevaisuudessa vaihtokulttuurin suuntaan. Onhan kautta aikojen ollut yhteisomistajuutta, vaikkapa maatalouskoneiden kohdalla. Esimerkiksi huonekalujen leasing-toiminta laajentuu ja taidelainaamot ovat jo arkipäivää. Kaupungit kehittävät vaihtotalousjärjestelmiä, joiden kautta asukkaat voivat keskenään vaihtaa palveluita ja tuotteita, Rintamäki visioi.

Kommentoi