Paikallisia uutisia: Björkenheimintien silta rakennusvaiheeseen

Johanna Koskiahde

Björkenheimintien uuden sillan rakennustyö alkaa keväällä ja se toteutuu vuoden aikataululla niin, että silta on valmis kesällä 2022. Uuden sillan kustannusarvio puistoalueineen on noin 1,9 miljoonaa euroa. Kaupunkiympäristölautakunta on seurannut toteutussuunnitelman valmistumista kokouksissaan säännöllisesti viimeiset puolitoista vuotta.

–Tässä ollaan kevään kuluessa siirtymässä yli 40 vuotta suunnitellun ja odotetun uudistamistyön toteutusvaiheeseen. Tällä kertaa näyttää siltä, että silta saadaan rakennettua, toteaa suunnittelupäällikkö Keijo Kaistila Seinäjoen kaupungilta.

Uuden sillan piirustukset ovat valmistuneet tammikuussa. Kun aluehallintoviraston yhdeksän kuukautta vienyt lupapäätösprosessi on valmistunut ja rakentamisen vaiheet ja vaikutukset on tarkasti arvioitu ja pistetty paperille museotahojen hyväksyntää ja vesistötarkkailusuunnitelmaa myöden, maaliskuun loppuun mennessä tehtyjen urakkatarjousten joukosta valitaan urakan toteuttaja ja hanke siirtynee toteutusvaiheeseen toukokuussa.

Kadun osalta liikennejärjestelyiden uusinta on tarpeen Huhtalantien puolella. Piirin, eli vanhan sairaalan, alueelle johtavan portin kohdalle rakennetaan kääntymiskaista pohjoisesta vasemmalle kääntyville.

–Piirin alueen tulevaa kasvua ennakoiden ja siihen varautuen tähän risteykseen on tehty varaus myös liikennevaloille, sanoo Kaistila.

Kaupunki panostaa kauniin joenranta-alueen viihtyvyyteen ja virkistyskäyttöön tulevina vuosina.

Tässä ollaan kevään kuluessa siirtymässä yli 4o vuotta suunnitellun ja odotetun uudistamistyön toteutusvaiheeseen.

Keijo Kaistila

–Joen molemmin puolin sillan pohjoispuolelle rakennetaan puistopyörätie ja sillan itäpuolelle vanhan myllyuoman paikkeille saareen on suunniteltu oleskelupaikka, jonne tullaan rakentamaan myös pieni silta. Puustoa säästetään mahdollisimman paljon ja uutta istutetaan, kun siltatyömaa on valmis, selvittää Kaistila.

Uuden sillan rakennusurakan ajan vanha silta on kevyenliikenteen käytössä. Jatkossa jalankulku- ja pyöräliikennöinti ohjautuu molempien siltojen kautta. Vanhan sillan osalta korjaustarve on ilmeinen, mutta sen kustannusten mittavuus tulee siirtämään korjaushankkeen tulevaisuuteen.

Lue koko artikkeli 17.3.2021 Seinäjoen Sanomista.

Kommentoi