Nurmon Viitalantie kunnostetaan kesällä

Vaaralliseen kuntoon päässyt Nurmon Viitalantie kunnostetaan kesällä. Johanna Koskiahde

Nurmon Viitalantie on ollut Väyläviraston tiekartoissa punaisella jo pitkään. Tiessä autonrenkaita rikkoneita monttuja on väistelty ja ELY:n toimesta paikkailtu useamman kesän. Vaikka paikkausmenetelmät ovat viime vuosina kehittyneet liikenneturvallisuutta vaarantavissa tapauksissa pika-apua antavista lapiopaikkailuista kestävämpään kuumamassapaikkaukseen, asfalttipinnan tultua käyttökestävyytensä päähän ei mikään paikka riitä, vaan tie vaatii peruskorjauksen. Tätä on Viitalankylässä odotettu.

–Viitalantien alkupään peruskorjaus on mukana kesän korjaussuunnitelmissa. Tarkemmat kauden päällystyssuunnitelmat julkistetaan lähiaikoina, yksikön päällikkö Janne Ponsimaa Tienpidon suunnittelusta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksesta.

Viitalantien vanha rakenne ei kestä päällystepinnan reagoimatta kevään märkyyttä. Ilmastonmuutoksen myötä lauhtuvat talvet lisäävät teiden runkoa erityisesti rasittavaa jäätymisen ja sulamisen vuorottelua. Toisaalta viime talvi oli läpeensä leutona teiden kannalta hyvä.

–Meillä on Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella noin 800 km huonokuntoisia alemman tieverkon teitä ja lisäksi 50 km huonokuntoisia vilkkaasti liikennöityjä teitä. Näitä korjataan liikennemäärien mukaisesti priorisoiden, määrärahojen puitteissa, Ponsimaa kertoo.

Päällystyssuunnitelmia ohjaa myös raakaöljystä valmistettavan pinnoitemateriaalin bitumin maailmanmarkkinahinta. Viime vuoden aikana teiden kunnossapitoon saatiin ennakoitua enemmän rahoitusta korona-elvytyksen myötä. Useamman lisäbudjetin kautta rahat riittivät tuplasti pidemmälle, kuin tämän vuoden ennakoidulle 220 kilometrille.

–Ennakoitavissa on, että alemman tieverkon kunnostusresurssit ovat ensi vuonna heikkenemään päin, sillä valtateiden kunnostustarve kasvaa, huonokuntoisten osuuksien ylittäessä niillä sallitun 5 prosentin rajan, toteaa Ponsimaa.

Teiden kunto puhuttaa alati, sillä 80- ja 90-luvuilla runsain määrin päällystettyjä teitä on nyt kulutettu loppuun. Yksi ratkaisu on muuttaa vähän liikennöityjä huonokuntoisia asfalttiteitä sorateiksi.

–Suurissa määrin tähän ei kuitenkaan olla lähdössä, sillä sekin edellyttää rahoitusta. Soratieksi palauttaminen vaatii noin kolmanneksen kyseisen tieosuuden päällystyskustannuksien arvosta. Soratien ylläpito on edullisempaa kuin asfaltin säännöllinen uusiminen, mutta ilmaista sekään ei ole, huomauttaa Ponsimaa.

Kommentoi