Jumitutko loputtomasti selaamaan suoratoistopalvelua? Se et ole sinä, se on algoritmi – Tutkijat antoivat ilmiölle nimen

Algoritmiuupumus jumittaa ihmisen selaamaan suoratoistopalvelua loputtomiin. Raisa Nerg/Arkisto

Minna Harmaala

Nykypäivän älyratkaisut eivät ole niin kehittyneitä kuin ehkä kuvittelimme. Tämä selvisi tuoreesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin miten ihmiset hyödyntävät arjen tekoälyä eli suoratoistopalveluiden suosittelualgoritmeja ja ääniohjattavia älyavustajia.

Konsulttiyhtiö Alice Labsin tutkimuksessa havaittiin, että arkea helpottamaan suunnitellut apurit epäonnistuvat usein tehtävässään. Tällöin ihminen jää esimerkiksi loputtomasti selaamaan suoratoistopalvelua tai turhautuu, kun kodin älyapuri ei osaakaan auttaa. Tätä monelle tuttua tilaa tutkijat kutsuvat "algoritmiuupumukseksi".

Algoritmiuupunut väsyy pieleen meneviin suosituksiin tai älyapurin toistuviin virheisiin ja kokee, että todellisuus on kaukana siitä, millaista apua hän tarvitsisi.

– Tekoälyllä varustetut arjen teknologiat pakottavat usein käyttäjänsä passiiviseen rooliin suomatta ihmisille riittäviä mahdollisuuksia ‘opettaa’ niitä. Haastattelemamme käyttäjät törmäsivät toistuvasti tilanteisiin, joissa he olisivat halunneet tuupata tekoälyä oikeaan suuntaan tai kertoa sille, että se on tehnyt virheen, kertoo tiedotteessa tutkija Kirsi Hantula Alice Labsista.

– Tutkimuksessa havaitut kohtaamiset algoritmien kanssa osoittavat, että tekoälystä on hyötyä arjessamme vain, jos se antaa meidän olla inhimillisiä olentoja. Tekoälyä kehittävien yritysten tulisi pyrkiä parantamaan entisestään käyttäjän ja järjestelmän välistä vuorovaikutusta ja tarjota työkaluja tekoälyn ohjaamiseen, kuvailee tiedotteessa Reaktorin johtava konsultti Olof Hoverfält.

Hänen mukaansa digitaalisia palveluita kehitetään usein "yhden koon menetelmällä", mutta todellisuudessa samakin kuluttaja voi käyttäytyä täysin eri tavoin eri tilanteissa.

Laadullisin menetelmin toteutettuun tutkimukseen haastateltiin suoratoistopalveluiden ja älyavustajien käyttäjiä Suomessa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Tutkimusprojekti on saanut rahoitusta Liikesivistysrahastolta.

Tänään keskiviikkona julkaistu tutkimus on osa Alice Labsin ja Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen kaksivuotista tutkimushanketta, jossa on mukana myös teknologiayhtiö Reaktor.

Kommentoi