Seinäjoella panostetaan 9 miljoonalla kunnallistekniikkaan

Kaupungin tämän vuoden kunnallistekniikan hankkeisiin kuuluu muun muassa Myllysaaren silta ja Jouppilan kaksikaistainen liikenneympyrä.

Myllypuron silta Mallaskoskella tulee remonttiin ensi syksynä. Laura Kaski

Johanna Koskiahde

Seinäjoen kaupunki kunnostaa kunnallistekniikkaa reilulla 9 miljoonalla eurolla tämän vuoden aikana. Kunnallistekniikan investointien listalla on 52 kohdetta. Mukana ovat pitkään suunnitelmissa olleen Myllysaaren sillan uudistamisen toteutus ja Kyrkösjärven pohjoispään sillan suunnittelutyön aloitus sekä Jouppilan kiertoliittymän muuttaminen osittain kaksikaistaiseksi.

Mallaskosken panimon paikkeilta joen ylittävä kevyen liikenteen käytössä oleva Myllysaaren silta uusitaan tänä vuonna kokonaan.

– Vanha silta on niin pahasti lahonnut, että sitä ei millään korjaustoimenpiteillä turvalliseksi ja käyttökelpoiseksi enää saada. Silta puretaan ja tilalle rakennetaan teräsrunkoinen, lankkukantinen silta, selvittää suunnittelupäällikkö Keijo Kaistila Seinäjoen kaupungilta.

Sillasta rakennetaan kolme metriä leveä, jolloin se palvelee kevyenliikenteen väylänä nykyistä huomattavasti paremmin.

– Nykyisellään silta on aivan liian kapea, sanoo Kaistila.

Siltahankkeen kustannusarvio on 230 000 euroa ja rakennustyöt aloitetaan mahdollisimman pian.

Valmista on syksyllä. Liikenneympyrän muutostöiden ei ennakoida vaikuttavan merkittävästi alueen liikenteeseen.

Keijo Kaistila

– Nyt pyydetään urakkatarjouksia ja aikataulut tarkentuvat myöhemmin. Tavoite on, että alkukesästä aloitetaan rakentaminen ja valmista on tämän vuoden aikana, Kaistila sanoo.

Myllysaaren silta on osa joen rannan kevyen liikenteen väylän reittiä. Rantaan on arkkitehtisuunnittelukilpailun myötä visioitu suunnitelmaluonnoksia aina Areenalta Sahalammelle saakka, mutta siltahanke ei tähän suoraan liity.

Pitkään toteutusta odotellut Kyrkösjärven siltahanke etenee nyt suunnitteluun, siihen varattujen määrärahojen myötä. Tavoite on tehdä aktiivisessa kevyen liikenteen käytössä harrastajien ja ulkoilijoiden toimesta olevasta väylästä turvallisempi ja helppokulkuinen rakentamalla Kyrkösjärven pohjoispään kapeikkoon, sairaalan uuden M-osan ympäristöön, parikymmentä metriä pitkä silta.

– Sillan myötä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ei enää tarvitsisi kulkea sairaalan Y-talon autoliikenteen seassa. Sillalle on myös toinen funktio, sillä tekojärven pohjasta nousevien turvelauttojen kaivaminen sillalta käsin on sujuvaa, toteaa Kaistila.

Visioissa on täyttää rannan kallioista matalikkoa niin, että sillan yhteyteen saadaan esimerkiksi ulkoilijoita palvelevalle laavulle paikka. Kyrkösjärven sillan aikatauluista tai kustannusarviosta ei tässä vaiheessa pystytä sanomaan tarkempaa.

– Pelkästään rakentamiseen tarvittavien vesilain mukaisten lupien hakuprosessi vie 9-10 kuukautta, huomauttaa Kaistila.

Jouppilan Suupohjantien kiertoliittymä on käynyt liikennemäärien alla ahtaaksi ja se muutetaan kesän aikana osittain kaksikaistaiseksi.

– Työt on kaavailtu alkavaksi kesäkuun alussa ja valmista on syksyllä. Liikenneympyrän muutostöiden ei ennakoida vaikuttavan merkittävästi alueen liikenteeseen, Kaistila kertoo.

Kaksikaistainen kiertoliittymä on maakunnassa vielä harvinaisuus. Sen odotetaan parantavan runsasliikenteisen risteysalueen sujuvuutta ja lyhentävän jonoutumista.

Seinäjoen kaupunki investoi 2021

kunnallistekniikan investoinnit ovat tänä vuonna yhteensä noin 9,5 miljoonaa

siltoihin 1 470 000€

uuteen kunnallistekniikkaan 2 625 500€

saneerauskohteisiin 935 500€

kevytliikenneväyliin 690 300€

liikennevaloihin 126 000€

Kommentoi