Jo miljoonalla suomalaisella rasvamaksa – näillä keinoin terveysuhan saa taltutettua

Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Rasvamaksa on noussut Suomessa merkittäväksi terveysuhaksi ylipainon lisääntyessä. Ylipaino, varsinkin vyötärölihavuus on merkittävin rasvamaksan aiheuttaja, mutta sitä esiintyy myös normaalipainoisilla.

Lähes puolet yli 30-vuotiaista suomalaisista eli 46 prosenttia on vyötärölihavia. Naisilla vyötärölihavuuden raja on 90 senttiä ja miehillä 100 senttiä.

Munuais- ja maksaliiton mukaan ylipainoisista jopa 80 prosentilla on rasvamaksa eli noin miljoonan suomalaisen aikuisen maksa on rasvoittunut.

Kun maksan kudoksesta yli viisi prosenttia on rasvaa, on kyseessä rasvamaksatauti. Rasvan kertyminen maksaan häiritsee sen toimintaa.

Joka viidennellä rasvamaksa voi edetä maksasolujen tulehdukseksi. Pitkään jatkuva tulehdus aiheuttaa osalle sairastuneista maksakirroosin, joka voi kehittyä maksasyöväksi. Rasvamaksa on maksasolusyövän tärkein syy.

Rasvan kertyminen altistaa myös diabetekselle, verenpaineen nousulle, veren rasva-arvojen muutoksille ja muille sairauksille.

– Rasvamaksa on tärkeä todeta ajoissa, koska se etenee yleensä hitaasti ja sen kulkuun voidaan vaikuttaa elintapaohjauksella ja tarvittaessa lääkehoidolla. Tärkein hoitomuoto on painonpudotus, sanoo Munuais- ja maksaliiton maksa-asiantuntija Tarja Teitto-Tuckett tiedotteessa.

Jokaisen painokilon pudotus pienentää tutkimusten mukaan vyötärönympärystä sentillä.

Painon pudottamisen lisäksi maksan rasvoittumista vähentää liikunta. Liikunta vähentää maksaan kertynyttä rasvaa sellaisenaankin ilman laihtumista.

– Sekä kestävyysliikunta että lihaskuntoharjoittelu pienentävät maksan rasvapitoisuutta. Liikunta kannattaa aloittaa kuitenkin maltilla. Aiempaa liikuntaa harrastamattomalle ja ylipainoiselle nykyiset liikuntasuositukset voivat olla liian haastavia ja liikuntaharrastus loppuu ennen kuin se ehtii kunnolla alkaakaan, Teitto-Tuckett jatkaa.

Hyötyliikunta on hyvä tapa lisätä liikettä päivään. Kesäaikaan sitä on helppo toteuttaa kuin huomaamatta.

Rasvamaksan hoitaminen kannattaa, sillä kun vatsaontelon rasvan saa laihdutettua pois, maksan muutokset voivat palautua.

Neljättä kansainvälistä rasvamaksapäivää vietetään tänään torstaina 10. kesäkuuta. Päivän tavoitteena on lisätä tietoisuutta rasvamaksasta, sen aiheuttajista ja sen hoidosta.

Rasvamaksa kuriin

- Lisää arkeen liikuntaa, kestävyys- tai voimaharjoittelua

- Pudota painoa

- Vältä tyydyttyneitä rasvoja kuten voita ja kookosrasvaa

- Vähennä fruktoosilla makeutettujen juomien litkimistä

- Jätä karkit kauppaan

- Unohda ihmedieetit

Munuais- ja maksaliiton sivuille tästä.

Kommentoi