AlfaTV:n omistajien joukossa yllätysnimi Seinäjoelta

Yhtiön uusien omistajien joukossa on seinäjokinen yrittäjä Joni Nelimarkka. Omistajiin kuuluvat myös Hjallis Harkimo, Eero Lehti, Toivo Sukari ja Heikki Salmela.

– Lähdin pyydettäessä mukaan. Media-ala on kiinnostanut itseäni pitkään ja AlfaTV:n arvopohja ja näkökulmat tekevät siitä kiinnostavan kohteen. On myös arvo sinänsä tuoda pohjalaisuutta kanavan omistukseen, summaa Joni Nelimarkka.

Valtioneuvoston luvalla Suomessa vuodesta 2011 toiminut kaupallinen televisioyhtiö AlfaTV laajentaa omistuspohjaansa. Suunnattu osakeanti saatiin päätökseen ja yhtiö käynnistää yleisöannin.

Kanava suuntautuu asiaohjelmien ja suorien lähetysten tuottamiseen. Suunnatun osakeannin myötä mediajärjestö IRR-TV:n omistusosuus pieneni 14 prosenttia. Nyt alkavan yleisöannin tavoitteena on laajentaa omistuspohjaa entisestään.

– Tässä tarjoutuu jokaiselle mahdollisuus lähteä mukaan voimakkaasti kehittyvälle ja muuttuvalle media-alalle omistajuuden kautta. Näen, että kanavalla on huikea potentiaali, sanoo Nelimarkka.

Suunnatun osakeannin päättymisen myötä AlfaTV:n omistajayhtiö Brilliance Communications Oy:n uuden hallituksen muodostavat Eero Lehti, Leevi Hakola, Joni Nelimarkka, Hannu Haukka ja Andreas Wirth. Hallituksen puheenjohtajana toimii Hannu Haukka.

– Toimintamme yhdeksän vuoden aikana AlfaTV on tullut tunnetuksi katsojien ja mainostajien keskuudessa asia- ja kulttuurikanavana. Tätä tunnettuutta tulemme kasvattamaan entisestään. Uutistoiminnan laajentaminen, suorien lähetysten kasvattaminen ja asiaohjelmien tarjonnan lisääminen vaativat pääomaa. Uudet omistajat tuovat pääoman lisäksi mukanaan sekä osaamista että verkostoitumismahdollisuuksia, omistuspohjan laajentamisen syistä kertoo AlfaTV:n operatiivinen johtaja Vesa Halonen.

AlfaTV:n yleisöannissa tarjolla olevat osakkeet edustavat 20 prosenttia yhtiön osakekannasta. Yhden osakkeen hinta on 500 euroa ja maksimissaan annin suuruus on 3 miljoonaa euroa. Neljän vuoden kuluttua yhtiön tavoitteena on listautuminen Helsingin pörssiin.

– Suomalaiset ovat uutiskansaa. Valitettavasti sosiaalinen media, valeuutiset ja klikkiotsikot ovat rapauttaneet uutistoiminnan uskottavuutta. Suomessa on vahvaa uutisosaamista ja me haluamme osaltamme olla tuomassa riippumatonta ja journalistin periaattein toteutettua uutistarjontaa katsojille. Pikauutiset eivät ole AlfaTV:n konsepti, AlfaTV:n toimitusjohtaja Hannu Haukka paaluttaa.

Kommentoi