Roveksen alueelle mittava, yli 200 työpaikan elintarvikealan yrityskeskittymä

Rakentamaan junaradan äärelle on tarkoitus päästä keväällä 2022

Jukka Pajunen ja Ossi Viljanen kertovat uuden elintarvike- ja logistiikkakeskittymän hyödyntävän jo olemassa olevaa Haapamäki-Seinäjoki junarataa Roveksen teollisuusalueella. Jussi Mustikkamaa

Jussi Mustikkamaa

Seinäjoelle on suunniteltu uudella konseptilla toimiva elintarviketuotannon ja -logistiikan keskittymä, joka sijaitsee Roveksen teollisuusalueella Haapamäki-Seinäjoki junaradan vieressä.

Yhdelle isolle tontille on tarkoitus rakentaa 20 000 kerrosneliömetrin rakennuskokonaisuus, johon kootaan useita elintarvikealan yrityksiä, jotka hyödyntävät yhteisiä varasto-, lähettämö-, logistiikka-, tietojärjestelmä-, raaka-ainehankinta- ja kiinteistöinfrapalveluita.

Into Seinäjoen johtaja Jukka Pajunen näkee, että yhdelle tontille tuleva yrityskeskittymä on täysin uusi konsepti koko Suomen mittapuussa. Keskittymä tuo toimijoille mittavat säästöt kustannuksissa.

– Vuosittain tavoitteena on yli miljoonan euron kokonaissäästö, Pajunen kertoo.

Uusi ”ruokatalo”-konsepti nousee näillä näkymin Roveksen teollisuusalueelle lähelle Huhtala Logistics Oy:n terminaalia, yritystä, joka toimii myös uuden konseptin paikallisena logistiikkapuolen yhteistyökumppanina.

Rakennuskustannukset uudelle yrityskeskittymälle ovat 15-20 miljoonan euron luokkaa, ja investoinnista vastaa sijoittajista koostuva kiinteistöyhtiö, joka vuokraa tilat perustettavalle palveluyhtiölle.

Atrialle tämä on mielenkiintoinen kokonaisuus.

Tuomas Kujala, Atria

Into Seinäjoen tilauksesta uuden konseptin selvitystyötä tehnyt Ossi Viljanen kertoo, että tavoitteena on saada tiloihin toimimaan yhtiöitä, jotka tulevat Seinäjoen ulkopuolelta. Nämä yhtiöt on tarkoitus julkaista joulukuussa 2021.

– Huhtikuussa 2022 alkaa rakentamisvaihe ja maaliskuussa 2023 toiminta on vauhdissa, Viljanen kertoo.

Elintarvikekeskittymän on tarkoitus tuoda Seinäjoelle ainakin 200 uutta työpaikkaa.

Uuden ruokakeskittymän rinnalle valmistellaan suunnitelmaa isosta raidelogistiikkakokonaisuudesta, joka palvelee useita teollisuudenaloja myös Seinäjokea laajemmin.

– Tämäkin on toteutuessaan iso investointi, Pajunen toteaa.

Logistiikka vaatii yhteen sulattamista niin rekkojen, junaliikenteen kuin laivarahdin osalta. Selvitystyön yhteydessä löydettiin yhteistyömalli Wasalinen kanssa, jossa yhdistetään logistinen ketju Pohjois-Ruotsista Vaasan kautta Etelä-Pohjanmaalle, ja sitä kautta Vuosaaren satamaan ja maailmalle.

Raidelogistiikkakeskus vaatii kolme kilometriä uutta kiertorataa Itäväylän taakse. Lisäksi Rovekseen tarvitaan lastauksia ajatellen uusia raidepareja. Näihin investointeihin kaivataan valtion mukaan tulemista.

Alueemme suurin elintarvikealan toimija Atria näkee uudessa elintarvikekeskittymässä mahdollisuuksia ja kumppanuuksia.

– Atrialle tämä on mielenkiintoinen kokonaisuus, valmisruokaliiketoiminnan johtaja Tuomas Kujala Atrialta toteaa.

Atriaa kiinnostaa keskittymään tulevat yritykset ja niiden kanssa tehtävä yhteistyö esimerkiksi tuotekehityksen osalla.

– Aina ei meidän kannata alkuvaiheessa itse lähteä tuotteita tekemään, Kujala tietää.

Logistisen maailman suhteen Rovekseen kaavailtu raidelogistiikkakeskus kiinnostaa sekin Atriaa, jolle maailmalta saapuu paljon tavaraa oman lähtevän logistiikan lisäksi.

– Odotamme innolla, miten asiat lähtevät eteenpäin, Kujala päättää.

Jukka Pajunen ja Ossi Viljanen kertovat uuden elintarvike- ja logistiikkakeskittymän hyödyntävän jo olemassa olevaa Haapamäki-Seinäjoki junarataa Roveksen teollisuusalueella.

Kommentoi