Koronakriisi jättää suurimmat vauriot pieniin työnantajayrityksiin.
Lähes kolmannes viidestä yhdeksään henkeä työllistävistä ja noin neljännes kahdesta neljään henkeä työllistävistä yrityksistä kertoo, että asiakasvirrat ovat vähentyneet ja tuloksentekokyky on heikentynyt.
Tulokset perustuvat Suomen Yrittäjien toimeksiannosta elokuussa tehtyyn Yrittäjägallupiin.
– Kriisi on iskenyt lujimmin pieniin työnantajiin, joista monet olivat ahtaalla jo ennen kriisiä. Heillä on selvästi enemmän ongelmia kuin muilla yrityksillä. Heillä on usein myös vähemmän keinoja sopeutua vaikeuksiin, sanoo tiedotteessa Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.
Kaikista yrityksistä yli viidennes ilmoittaa, että asiakasvirrat ovat vähentyneet ja tuloksentekokyky on heikentynyt. Noin joka kymmenes yritys sanoo, että yritys on velkaantunut.
Yrittäjägallup osoittaa kuitenkin, että yritysten yleistilanne on edelleen parantunut. Silti yhä 41 prosenttia yrityksistä kertoo, että myynti on koronaviruksen vuoksi vähentynyt.
– Yritysten tilanne on moninainen. Varsinkin kaupan alan kuva on kaksijakoinen: toiset lentävät, toiset kyntävät. Monia yrityksiä koronakriisi on avittanut kasvuun, mutta monelle se on ollut myrkkyä, joka uhkaa olemassaoloa, Pentikäinen luonnehtii.
Kantar selvitti Yrittäjägallupissa yritysten tilanteita Suomen Yrittäjien toimeksiannosta 11. kertaa koronakriisin aikana. Tutkimuksessa haastateltiin 1 040 yrittäjää ja yrityksen edustajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on kokonaistuloksen osalta +-3,1 prosenttiyksikköä.