"Ei sen tarvitse olla aina suurta ja kallista, mutta se pitää säväyttää" – Häli johtaa Seinäjoen Ideaparkia määrätietoisesti

Seudun puhutuin kauppakeskittymä Ideapark täyttää kaksi vuotta marraskuussa. Petri Hälille sen toimitusjohtajuus on työ, jota eletään kellon ympäri, koko perheen voimin. Häli on tyytyväinen aloitukseen.

Toimitusjohtaja Petri Häli korostaa, että maakunnan erilaisten yritystoimijoiden vastakkainasettelu on turhaa. Johanna Koskiahde

Johanna Koskiahde

Ruotsissa syntynyt, Oulun kupeessa kasvanut ja nyt ylistarolaistunut mies siirtyi johtamaan yli tuplasti edellistä johtamaansa kauppakeskusta, Oulun Ideaparkia, suurempaa kokonaisuutta kolme vuotta sitten.

– Vaikka ketjubrändi onkin, Ideaparkit eroavat toisistaan monella tapaa. Jo kokonsa puolesta, mutta myös toiminnaltaan. Perhekeskeisyys ja koko perheen viihtyvyyteen panostaminen kuvaavat kaikkia Ideaparkeja, mutta Seinäjoella viihdekeskusajattelu korostuu. Odotan koronarajoituksien loppumista ja paluuta normaaliin, jotta pääsemme näyttämään, mitä Seinäjoen Ideapark todella on, sanoo toimitusjohtaja Petri Häli.

Menestystä mitataan kauppakeskuksen kohdalla kolmella keskeisellä mittarilla, kävijämäärillä, liikevaihdolla ja liiketilojen kapasiteetin käyttöasteella. Näiden mittareiden valossa Seinäjoen Ideaparkilla menee hyvin, korona-ajan paineesta huolimatta.

– On hienoa, että korona ei ole pakottanut yhtään keskuksen yrittäjää lopettamaan toimintaansa. Tuemme yrittäjiemme selviytymistä korona-ajasta esimerkiksi tekemällä helpotuksia vuokranmaksuun, kertoo Häli.

Ihmiset hakevat vapaa-ajalleen viihdyttävää toimintaa ja ympäristöä. Sitä on vaikea netistä ostaa, ja se onkin tekijä, jolla Ideapark käy vastaamaan verkkomyynnin kivijalkamyymälöille asettamaan haasteeseen.

– Kuitenkin, koska verkkokaupankäynti on merkittävä osa ihmisten arkea nykyään, tarjoamme jatkossa oman keskitetyn noutopalvelun kautta myös mahdollisuuden siihen, Häli kertoo.

Maakunnan vetovoiman kasvattamisessa on tärkeää, että ulospäin viestitään yhtenäisenä rintamana.

Petri Häli, toimitusjohtaja

Häli peräänkuuluttaa maakunnan sisällä yhteistyöhalun tärkeyttä. Vastakkainasettelun sijaan toimijoiden on vedettävä yhtä köyttä ja nähtävä synergiaetu. Seuraavaksi maakuntaan houkutellaan vierailijoiksi Uumajasta laivalla Vaasaan saapuvat ruotsalaiset.

– Näen, että kunhan saamme matkailijan ajamaan maakuntaan, hän varmasti poikkeaa niin Ideaparkissa, keskustassa, Powerparkissa, eläintarhassa kuin Keskiselläkin. Erinomaiset rautatieyhteydet ovat myös iso potentiaali matkailulle Seinäjoella. Maakunnan vetovoiman kasvattamisessa on tärkeää, että ulospäin viestitään yhtenäisenä rintamana, Häli korostaa.

Yrityksen johtamisessa tietynlainen laput silmillä-ajattelu on tarpeen.

– Maakunnassa on vahva yrittäjämyönteisyys, mikä näkyy positiivisesti myös poliittisten päättäjien ja kaupungin viranomaisten kanssa toimiessa. Mutta ehkä vielä rohkeammin yrittäjien tulisi katsoa eteenpäin ja vilkuilla vähemmän sitä, mitä muut tekevät. Kun toimii määrätietoisesti omaa päämääräänsä kohti, energia suuntautuu sen toteuttamiseen, Häli pohtii.

Toimitusjohtaja Häli katsoo eteenpäin ja tekee suunnitelmia noin viiden vuoden periodeissa. Kaivinkoneelle hän sanoo löytyvän työmaata tontilta joka vuodelle. Rakennusoikeutta on jäljellä 30 000 neliötä ja yrittäjien kiinnostus keskusta kohtaan on kasvanut jo tarjontaa suuremmaksi. Se tietää kasvupainetta. Seuraava rakennuskohde on lisäosan sijaan kuitenkin Bensaparkki, Ideaparkin oma bensa-asema.

– Bensaparkki valmistunee ensi vuoden alussa. Vaikka sähköautoilu on kasvussa, haluamme tarjota myös bensa-autoilijoille palvelun. Asema tulee soveltumaan myös muiden polttoaineiden jakeluun, tulevaisuutta ajatellen, Häli kertoo.

Ihmiset haluavat elämyksiä. Wau-efekti saa viihtymään. Niitä tarjotakseen Häli toteuttaa ideoitaan, joita maailmalla nähdyt esimerkit innoittavat.

– Ei sen tarvitse olla aina suurta ja kallista, mutta se pitää säväyttää. Dubain kauppakeskukset ovat paikka, joka erityisesti inspiroi ja antaa ideoita. Muutamia on nytkin mielessä toteutusta odottamassa, Häli kertoo.

Wau-efektin Häli lupaa nousevan myös syksyn seuraavista yritysjulkistuksista. Tiistaina tiedotettiin, että Nanso avaa myymälän Ideaparkissa lokakuussa.

Ideapark on tullut toimiakseen useita kymmeniä vuosia. Perinteisen ostoskeskuksen aika alkaa kuitenkin olla ohi, kun lähitulevaisuudessa kulutustottumukset tulevat ympäristötietoisuuden kasvaessa muuttumaan. Tämän toimitusjohtaja tiedostaa hyvin. Ympäristövaikutuksia tarkastellaan niin pidemmällä aikavälillä kuin käytännön ratkaisuissakin.

– Ympäristökysymykset ovat tämän kokoluokan toiminnassa mukana automaattisesti. Ekologisuutta on se, että kaikki palvelut löytyvät samasta osoitteesta. Yhdestä paikasta saa hoidettua kaikki hankinnat. Meillä myös monet käytännön toimintojen ratkaisut, esimerkiksi ilmastointitekniikka, ovat yhtä aikaa ympäristöä ja kuluja säästävää. Energiaa rakennus toimintoineen vie valtavasti, jatkossa sitä tullaan tuottamaan osin aurinkopaneelien kautta. Sähköautojen ilmainen latauspiste on yksi tärkeä palvelumme, listaa Häli.

Pidemmälle vievissä visioissa kauppakeskus on kaikki palvelutarpeet kattava, tiiviisti asutuksen yhteydessä oleva toimija.

Hälin perheelle Ideapark on elämäntapa. Ylistaroon kotiutunut kolmilapsinen perhe viihtyy rauhallisessa maaseutuympäristössä, jollaisessa Petri Häli on itsekin varttunut.

– Vapaa-aika vietetään paljolti perheen kesken. Kesällä asuntoautoiltiin lähialueilla. Eihän siitä mihinkään pääse, että tällainen työ kulkee mukanani aina ja vaikuttaa koko perheeseen. Mutta koitamme kääntää sen hyödyksi. Välillä lapset ovat käymässä kanssani työpaikalla. Kun koti on vähän etäämmällä, töistä irtaantuminen onnistuu paremmin. Työpäivän jälkeen kotimatkalla saan nollattua ajatuksia, jotta kotona osaan olla läsnä perheelle, hän päättää.

Kommentoi