Ennakkopäätös: Autoilija oli syypää parkkipaikkakolariin, vaikkei ollut väistämisvelvollinen

Onnettomuus sattui pysäköintiruutuihin johtavan tien ja parkkialueen kokoojaväylän risteyksessä. Kuvituskuva ei liity tapaukseen. Kari Rouhiainen/Arkisto

Minna Harmaala

Risteyksessä toiseen autoon törmäävä autoilija voi syyllistyä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, vaikka ei olisi risteyksessä väistämisvelvollinen. Näin linjaa korkein oikeus (KKO) tänään tiistaina antamassaan ennakkopäätöksessä.

KKO:n käsittelemässä tapauksessa autoilija A oli ollut tulossa kauppakeskuksen pysäköintiruutuihin johtavalta tieltä pysäköintipaikan sisäiselle kokoojaväylälle, kun hän törmäsi risteyksessä kokoojaväylää pitkin ajaneen B:n auton oikeaan kylkeen. B tuli A:han nähden vasemmalta. Risteyksessä ei ollut väistämisvelvollisuudesta kertovaa liikennemerkkiä.

Korkeimman oikeuden ratkaisun mukaan A:lla ei ollut risteyksessä väistämisvelvollisuutta, mutta hän ajoi liian nopeasti. Näin A rikkoi tieliikennelain pykälää, jonka mukaan risteystä lähestyessä on noudatettava erityistä varovaisuutta. Siksi hänet tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

A oli itse arvioinut kiihdyttäneensä nopeutensa 40 kilometriin tunnissa, kun oli huomannut B:n lähestyvän risteystä. Hän oli kiihdyttänyt ehtiäkseen risteyksestä ennen B:tä, joka puolestaan ei ollut havainnut A:ta ennen kolaria.

Törmäys oli oikeuden asiakirjojen mukaan kova: A:n ajaman auton keula oli törmännyt lähes suoraan B:n auton kylkeen ja B:n auton perä oli kääntynyt 90 astetta. Molempiin autoihin tuli mittavat vauriot.

Pohjois-Savon käräjäoikeus katsoi A:n syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja tuomitsi hänet 10 päiväsakon sakkorangaistukseen.

Käräjäoikeudessa syyttäjä vaati rangaistusta myös väistämisvelvolliseksi katsotulle B:lle, mutta tämän syytteen käräjäoikeus hylkäsi.

A valitti tuomiostaan hovioikeuteen, joka ei muuttanut käräjäoikeuden päätöstä, ja lopulta korkeimpaan oikeuteen.

Kolari sattui syyskuussa 2018 ennen nykyisen tieliikennelain voimaantuloa, joten tuomio perustui vanhaan lakiin. Varovaisuusvelvoite on kuitenkin myös uudessa laissa.

Uusi laki asettaa tienkäyttäjille itse asiassa aiempaa enemmän velvollisuutta ehkäistä onnettomuuksia. Kesäkuussa 2020 voimaan tulleen pykälän mukaan "tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

Liikenteessä tulee myös käyttäytyä vastuullisesti eli liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.

Uusista velvoitteista tiedotti Liikenne- ja viestintävirasto Traficom viime vuonna.

Kommentoi