Seppo Perkiö tuntee Seinäjoen kadut ulkomuistista. Hän on ajanut niillä taksia 50 vuotta.

Seppo Perkiö on tehnyt pitkän, edelleen jatkuvan uran taksiyrittäjänä. Hänellä on myös kunnallispolitiikasta pitkä kokemus. Johanna Koskiahde

Johanna Koskiahde

Paljasjalkaisena seinäjokisena, Kapernaumissa syntyneenä, Seppo Perkiö tuntee kotikaupunkinsa. Työnsä puolesta erityisen hyvin.

– Harvoin tarvitsee navigaattoriin turvautua. Muuten katujen nimet ovat jääneet hyvin mieleen, mutta Eskoon alueella on erikoisempaa nimistöä, joka vaatii harjoittelua, hän sanoo hymyillen.

Intohimoinen penkkiurheilija, jolle jokainen urheilulaji kelpaa, kuvaa Seppo Perkiö itseään.

– Nuorempana harrastin aktiivisesti painia, pelasin myös jalkapalloa ja pesäpalloa kilpatasolla. Nykyään seuraan katsomosta ja televisiosta useita lajeja, jalkapallo on ykkössuosikkini, mies kertoo.

Aktiivinen urheilu on ikämieheltä jäänyt jo sivuun, mutta työelämässä hän toimii taksiyrittäjänä edelleen. Nuorena hän työskenteli eri puolilla maata Lappia myöden, mutta palasi sitten kotikaupunkiin Seinäjoelle ja lähti yritystoimintaan. Taksia hän ajoi ensi kerran vuonna 1972.

– Onneksi saan vielä ajaa taksia, vaikka ikää on 73 vuotta. Miniäni kanssa ajamme taksia vuorotellen, lisäksi apuna on osa-aikainen työntekijä, lempinimellä Letsoni tunnettu Perkiö kertoo.

Ylipäänsä kuljetusalalla tekijöistä on pula. Raskastahan tämä työ on, yövuoroineen.

Oman taksiluvan Perkiö sai vuonna 1985. Hän on urallaan nähnyt alan monet muutokset.

– Kun aloitin, Seinäjoella oli 18 taksilupaa. Nyt autoja on satakunta. On tässä tullut nähtyä useampi uudistus. Esimerkiksi uusin taksiuudistus toi muutoksen hinnoitteluun. Lähtöhinta on yötä päivää sama, ja mittari mittaa nyt ajoon käytettyä aikaa kilometrien lisäksi, Perkiö selvittää.

Muutoksessa ovat olleet myös kilpailutuskäytännöt. Kunnilla on erilaisia kilpailutusperusteita, joista Perkiöllä on näkemyksensä.

– Automäärien tiukka rajaus ja lähtöhintaan perustuva kilpailutus ovat rajanneet tarjouskilpailuun osallistuvien määrää. Vaihtoehtoja kilpailutukseen on. Kilpailutuksessa voitaisiin hinnan sijaan painottaa laatuun ja palvelun tasoon liittyviä tekijöitä, hän huomauttaa.

Kaikkiaan kilpailu taksialalla on vuosikymmenien aikana koventunut.

– Kilpailun ja kilpailutuksen keskellä pitää kuitenkin muistaa inhimillisyys. Sitä peräänkuulutan etenkin vammaisten kuljetuspalveluita tarvitsevien näkökulmasta, Perkiö korostaa.

Tämän hetken suurin haaste on työntekijäpula, taksialallakin.

– Ylipäänsä kuljetusalalla tekijöistä on pula. Raskastahan tämä työ on, yövuoroineen. Hattua nostan kaikille ammattikuskeille, erityisesti raskaan kaluston kuljettajille. Kovaa työtä tekevät. Samalla tämä on mielenkiintoinen työ, jossa pääsee näkemään maailman toisenlaisesta näkökulmasta, Perkiö pohtii.

Seinäjoen tapahtumakaupunki-imagon kannalta toimiva taksi on merkittävä tekijä.

– Usein junalla saapuvalle matkailijalle ensimmäinen kontakti kaupunkiin ja maakuntaan on seinäjokinen taksi. Toivon, että päättäjät huomaavat, miten tärkeä osa toimivaa kaupunkia taksiliikenne on. Se on palvelu, jonka huomaa usein vasta sen lakattua toimimasta. Taksiliikenteen toimivuus tulisikin ottaa huomioon Seinäjoen uudistuvan matkakeskuksen suunnittelussa, Perkiö huomauttaa.

Säännöt ja määräykset ovat muuttuneet, mutta niin ovat asiakkaatkin. Nykyään kaikilla on aina kiire. Muuttunut on myös ympäristö.

– Seinäjoen liikenne on nykyään valtavaa. Nopeudet vaikkapa Vapaudentiellä ovat välillä kovia, lauantaiyönä etenkin. Se on huolestuttava asia. Samoin huolestuttaa sähköskootterien käyttökulttuuri. Kypärä pitäisi olla jokaisella.

Aktiivinen mies on edelleen myös politiikassa. Sielultaan työläisenä puoluevalinta on ollut hänelle jo nuorena selvä. Perkiö on kuudetta kautta Seinäjoen kaupunginvaltuutettuna SDP:n edustajana.

– Vähäosaisempien ja heikompien puolustaminen on sydäntäni lähellä ja heidän eteensä haluan työtä politiikassa tehdä, hän pohtii.

Taksikuljettajan ammatissa hän on nähnyt monenlaisia kohtaloita ja tutustunut monenlaisiin ihmisiin. Kun työn kautta on tullut kosketuspintaa heikompiosaisten elämään, halu vaikuttaa on pysynyt vahvana. Kuntapolitiikan lisäksi Perkiö vaikuttaa kirkkovaltuustossa ja on kirkkoneuvoston jäsenenä. Muitakin luottamustoimia aktiiviselle miehelle on vuosien aikana kertynyt.

– Paikallinen päätöksenteko kiinnostaa. Valtakunnalliseen toimintaan en ole lähtenyt, tässäkin on tarpeeksi työsarkaa.

Perkiö tunnetaan tervastikuistaan. Niiden vuoleminen on harrastus ja tapa jakaa hyvää mieltä ympärilleen.

– Tuttavan kautta saan puuta, josta sytyketikkuja vuolen. Ne ovat haluttua tavaraa ja mieluusti niitä ihmisille teen. On niitä joskus tullut hyväntekeväisyystapahtumiin myyntiinkin valmistettua, hän päättää hymyillen.

Kommentoi