Tiesitkö tätä? SeAMK kouluttaa osaajia moottoriurheilun huipulle

SeAMK kouluttaa ainoana Suomessa moottoriurheilun moniosaajia. Koulutus on harvinaisuudessaan yksi Seinäjoen ammattikorkeakoulun vetonauloista.

Projektipajalla kolmannen vuoden koneinsinööriopiskelijat Atte Härö, Mikko Niemi ja Aapo Paajaste rakentavat opiskelijoiden omaa kilpa-autoa. Taustalla valvovat Roni Kuru ja Ari Saunamäki. Johanna Koskiahde

Johanna Koskiahde

Seinäjoen ammattikorkeakoulussa on kolmatta vuotta mahdollista opiskella moottoriurheiluinsinöörin opintoja osana konetekniikan insinöörin tutkintoa.

Lehtori Ari Saunamäen johdolla SeAMKissa on kehitetty moottoriurheiluinsinöörin tehtäviin kouluttava opintokokonaisuus, josta valmistuvat voivat koota käytännön harjoittelun ja projektien kautta kertyvän tietonsa haluamansa moottoriurheilulajin parista.

– Opiskelijoilla on yhteiset teoriaopinnot, mutta erikoistuminen on jokaisen oma valinta. Kunhan opintojen kohde on bensa- tai sähkömoottorilla käyvä ja kumipyörät löytyvät alta, se soveltuu tähän, summaa Saunamäki.

Koulutus lähti yhteistyökumppanin avulla liikkeelle rata-autoista, mutta on nyt laajentunut käsittämään kaiken moottoriurheilun, lukuun ottamatta moottoriveneitä. Moottoriurheilukoneiden rakentamisen ja suunnittelun opintojen lisäksi oppia ammennetaan itse kilpa-ajon ammattilaisilta, sekä auto- että moottoripyöräurheilun puolelta.

– Jari-Matti Latvala tekee koulutuksen parissa yhteistyötä kanssamme. Lisäksi monet vierailevat luennoitsijat, kuten kiihdytysajon maailmanennätysmies Jaakko Salakari, käyvät jakamassa tietotaitoaan opiskelijoille, kertoo Saunamäki.

Opiskelijat valitaan pääosin kolmannen vuoden insinööriopiskelijoiden joukosta. Koska ala on kansainvälinen, kielitaito on koulumenestyksen ohella eduksi opintoihin hakevalle.

Parhaillaan koulutuksen puitteissa rakennetaan uusia kansainvälisiä yhteistyö- kuvioita.

Ari Saunamäki

– Tulijoita on enemmän, kuin voimme ryhmään ottaa. Koulutus avaa tien kansallisille ja kansainvälisille autourheiluradoille, eikä vastaavia koulutuksia ole tarjolla Seinäjoen lisäksi muualla maassa. Varsinaista moottoriurheiluinsinöörikoulutusta on tarjolla lähimmillään Isossa-Britanniassa, toteaa Saunamäki.

Suomessa alan ammattilaisten paikat ovat harvassa, mutta moottoriurheilevana kansana opinnoista on monelle hyötyä alan sivutoimeen tai harrastukseen.

– Opiskelijoille tarjoutuu koulutuksen kautta mahdollisuus saada tuntumaa suuren maailman meininkiin, kun haettavissa on harjoittelupaikkoja eri lajien talleihin. Parhaillaan koulutuksen puitteissa rakennetaan uusia kansainvälisiä yhteistyökuvioita, kertoo Saunamäki.

SeAMKin konetekniikan insinöörien opiskelu on kaikkineen muita ammattikorkeakouluja enemmän käytäntöön nojaavaa.

– Meillä noin kolmannes opinnoista kerrytetään käytännön työn eli erilaisten projektien kautta. Monet niistä järjestetään yritysyhteistyön kautta. Koulutusta pyritään kehittämään yritysmaailman tarpeita vastaavaksi, selvittää Saunamäki.

Auto- ja konealan insinöörin opinnot tarjoavat lukuisia vaihtoehtoja työllistymiselle. Alan työllisyystilanne on erittäin hyvä.

– Osa lähtee yrittäjiksi, osa katsastusalalle, osa korjaamojen työnjohtoon tai esimerkiksi metsäkoneiden tuotekehitykseen. Työttömiä alan insinöörejä ei juuri löydy.

Tähtäimessä huipputiimi

Nokialainen Miika Haapanen haki Seinäjoelle opiskelemaan moottoriurheiluinsinöörin opintojen vuoksi. Autourheilu on harrastus, josta menestystä on nuorelle miehelle tullut e-motosportin puolella SM-hopeaa myöden.

– Kiinnostus moottoriurheiluun tänne johti. Nuorempana harrastin kartingia, sitten siirryin e-motosportin pariin. Haaveissa on päästä tekemään työtä kilpa-autourheilun parissa, kertoo Haapanen.

Käytännössä haaveen toteutus edellyttää ulkomaille lähtöä.

– Olin jo viime kesänä kisainsinöörin tehtävissä rata-autoilun puolella. Työtunteja siinä kertyy ja reissaaminen tuo omat haasteensa työhön. Raskastahan se on, mutta siitä huolimatta ehdottomasti oma alani, hän sanoo.

Miika Haapanen on tyytyväinen opiskelujen antiin ja odottaa tulevia harjoitteluja innolla.

– Seinäjoen koulutuksessa parasta on ehdottomasti käytännönläheisyys ja juuri harjoittelun suuri osuus opinnoista, sillä työtä ei voi oppia kuin tekemällä. Mahdollisuus kansainväliseen yhteistyöhön on todella hienoa, Haapanen summaa.

Yksi moottoriurheilukoulutuksen luennoitsijoista on Jaakko Salakari, seinäjokinen maailman nopeimmalla moottoripyörällä ajava alansa erikoisosaaja.

– Osaavista tekijöistä on pula, joten SeAMKin koulutus tulee tarpeeseen, hän toteaa.

Salakari kiertää kilpailuissa ympäri maailman.

– Tiimissäni on kuusi henkilöä, menestys perustuu yhteistyöhön. Kiihdytyskisasuorituksessa kuljettajan osuus on promillen luokkaa, kun laskee, miten paljon mekaanikkojen ja insinöörien työtä onnistunut suoritus vaatii, Salakari korostaa.

Kommentoi