Kuusikymppinen seinäjokelainen yritys on vaatettanut perheet kolmessa polvessa

Kunnioitettavan 60-vuoden iän saavuttanut Paita-Baari toimii edelleen Seinäjoen keskustassa kivijalkamyymälänä.

Juho Pollari vie 60-vuotista Paita-Baaria uusin visioin eteenpäin. Johanna Koskiahde

Johanna Koskiahde

Kyky uudistua samalla perinteisesti asiakaspalvelun ja laadun vaatimukseen vastaten on vienyt yrityksen läpi lama-aikojen ja koronan.

– Ei se itsestäänselvyys ole näinä aikoina, että tässä edelleen toimimme. Visioita ja intoa visioiden toteuttamiseen löytyy kuitenkin loputtomasti, joten näen tulevaisuuden valoisana, sanoo Juho Pollari, joka toimii Paita-Baarin yrittäjien kolmannen polven edustajana.

Tulevaisuuden suunnitelmia on, mutta toisaalta mennyt pari vuotta osoittaa, että tulevaa on mahdoton ennustaa.

– Korona-aika on ollut muistutus siitä, että vaikea on 10 vuoden päähänkään ennustaa kulutuskulttuurin ja liiketoimintamuotojen kehitystä. Tässä on puolitoista vuotta eletty ihan toisenlaista aikaa. Näkisin kuitenkin, että kulutuskulttuuri etenee minimalistiseen, ekologiseen ja elämykselliseen suuntaan. Kulutuksen kestävyyden vaatimus ohjaa valintoja yhä voimakkaammin. Samalla ihmiset kaipaavat elämyksellisiä kokemuksia. Tuotteita hankitaan vähemmän, mutta niiden hankinnalta odotetaan elämyksellisyyttä, Pollari pohtii.

Yritys aloitti verkkomyynnin menneenä kesänä. Verkkokauppa toimii paitsi ostamisen väylänä, myös toiminnan näkyvyyden keskeisenä muotona.

– Verkon kautta ostaminen on vaivatonta, mutta toisaalta ihmiset kaipaavat sosiaalisia kontakteja. Se tukee kivijalkamyymälöitä. Tänä päivänä kuitenkin kivijalkamyymäläänkin saapuvat asiakkaat usein suunnittelevat ostoksensa verkkosivuja selaten, ja sitten lähtevät myymälään. Verkkomyyntisivut ovat yrityksen toinen näyteikkuna tai katalogi, uudenlainen asiakaspolku ja välttämättömyys toiminnalle, Pollari kuvaa.

Kasvua on tehty ja katse on vahvasti tulevaisuudessa.

Seinäjoen kaupunkikeskustan hiljentyminen ei ole näkynyt vahvasti paikallisiin perinteisiin nojaavan yrityksen toiminnassa.

– Meillä on vakiintunut asiakaskunta, jota olemme jo kolmessa sukupolvessa palvelleet. Tänne tullaan asioimaan hyvän palvelun vuoksi, sijainnista riippumatta. Mummani Helvi Pollari osti liikkeen 1985. Isäni, yrityksen toimitusjohtajana toimiva Jukka Pollari laajensi valikoimaa 2000-luvun alussa naisten mallistoon ja toinen myymälä avattiin Tuuriin kuusi vuotta sitten. Kasvua on tehty ja katse on vahvasti tulevaisuudessa, Juho Pollari kertoo.

Seinäjoen keskustan kivijalkamyymälöiden tulevaisuus on yrittäjien käsissä. Paljon on kiinni rohkeudesta yrittää.

– Seinäjoki on mielestäni maineensa veroinen yrittäjämyönteisyydessä. Mahdollisuuksia on ja kaupunki pyrkii edesauttamaan yritystoiminnan kehittämistä. Riskinottokykyä se kysyy, mutta jos ei koita, ei voita. Kannustan jokaista yrittäjähenkistä selvittämään mahdollisuudet aloittaa yritystoiminta. Sitä rohkeutta tarvitaan, jotta keskustankin elinvoima säilyy. Voivottelu ei asioita vie teenpäin, Pollari toteaa.

Omalta osaltaan nuori tulevaisuuden yrittäjä aikoo toteuttaa visioitaan, perinteitä kunnioittaen, ja viedä yritystä kohti seuraavaa toiminnan juhlavuosikymmentä.

– Varmasti jo edesmennyt mummani olisi ylpeä nähdessään, että toiminta kehittyy ja jatkuu edelleen, pojan ja pojanpojan työn kautta, Juho Pollari päättää hymyillen.

Kommentoi