Mestaria eivät G-voimat pidättele

HENKILÖ. Tuomas Pöntinen on Pohjois-Euroopan mestari Porsche GT3 CUP:ssa. Nuoren lupauksen tähtäin on GT-luokassa.

Moottoriurheilija Tuomas Pöntinen vie maakuntaa maailman kartalle rata-autoilun huipulla, edustaen Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijoita. Lohjalla syntynyt ja Seinäjoella ikänsä asunut nuori mies on harrastanut autourheilua pienestä pitäen.

– Kartingilla aloitin, se on helpoin tapa lähteä liikkeelle moottoriurheilun harrastamisessa. Sitten siirryin 14-vuotiaana koppiautoihin ja vuotta myöhemmin sääntöjen salliessa isoihin autoihin, Pöntinen kertoo.

Moottoriurheiluharrastus elää maakunnassamme vahvana.

– Hyvät harjoittelumahdollisuudet tarjoaa Jurvan Botniaringin rata, joka on yksi harvoista lajin kisaradoista Suomessa. Seuran EPUA:n puolesta käytössä on myös harjoittelusimulaattori, Pöntinen kertoo.

Pöntisen lahjakkuus ilmeni menestyksenä alusta alkaen ja laji vei mukanaan. Nyt hän kisaa Porschen Sprint Challenge-sarjan huipulla ja voitti elokuussa Pohjois-Euroopan mestaruuden, vain vuoden luokassa ajaneena.

– Arvostan mestaruuden omalla uralla korkeimmalle, vaikka plakkarissa onkin jo yksi suomenmestaruus. Kausi oli kokonaisuutena hyvä. Kuivalla kelillä vauhti oli erittäin hyvää, mutta sadekelillä on vielä opittavaa, 21-vuotias mestari pohtii.

Vaikeinta urheilussa on itsensä kaupallista- minen.

Toistaiseksi autourheilu on Pöntiselle harrastus, jonka mahdollistaa ja leivän pöytään tuo maanrakennusalan työ. Lisäksi hän työskentelee osa-aikaisesti Pirkkalassa karting-radalla.

– Olen kokeillut monipuolisesti eri lajeja, rallia, rallicrossia, sprinttiä ja jäärata-kisoja. Niistä rata-autoilu on tuntunut aina eniten omalta lajiltani, ja siinä aion edetä niin pitkälle, kuin kyvyt ja tarjoutuvat mahdollisuudet antavat edetä. Isä on aktiivisesti mukana harrastuksessa ja muu perhe on myös tukenut koko ajan minua. Se on tietenkin tärkeä asia.

Kun harrastaminen muuttuu ammattimaiseksi tekemiseksi, se vaatii rahoitusta. Omilla näytöillä ja kisamenestyksellä kykyjen etsijät vakuuttanut nuori kuljettaja sai nykyisen tallipaikan, ja tavoite on edetä määrätietoisesti kohti unelmaa, ammattikuljettajan pestiä Euroopan GT-luokan kisaradoilla.

– Sponsorit ja talliin pääseminen ovat edellytys huipulla kisaamiselle. Ilman nykyistä Relaa Racingin tiimiä ja taustayhteisöä en ajaisi metriäkään. Tiimi on yhtä isoa perhettä, ja menestymisen takana on sataprosenttinen luottamus tekemiseen, puolin ja toisin.

Omiksi vahvuuksikseen Tuomas Pöntinen nimeää rentouden ja määrätietoisuuden.

– En stressaa asioista. Kisa jännittää, mutta ei niin, että keskittyminen häiriintyisi. Paineensietokykyni on hyvä ja rento asenne auttaa selviämään vastoinkäymisistä. Vaikeinta urheilussa on itsensä kaupallistaminen, mikä kuitenkin on sponsorisopimusten hankinnassa hyvin tärkeä taito, hän pohtii.

Hurjapäinen ja riskejä kaihtamaton, samalla harkitseva, sitä on kuljettajan oltava. Lisäksi menestyminen edellyttää rautaista fyysistä kuntoa. Pelkkä jarrupolkimen painaminen vaatii voimaa autossa, joka on rakennettu 300 kilometriä tunnissa hipoville nopeuksille ja jonka kyydissä G-voimat pistävät kuskin fysiikan koetukselle. Samalla kuljettajan on pystyttävä reagoimaan sekunneissa ja osattava ennakoida. Kun on valmis tekemään töitä unelmansa eteen, se vie pitkälle.

– Moottoriurheilu on nimensä veroisesti vaativaa urheilua. Sitä ei välttämättä vain tavallisen auton kyydissä matkustanut ymmärrä, miten paljon fyysistä voimaa ja kuntoa kilpa-auton ajaminen vaatii. Kunnossa pysyäkseni noudatan fysioterapeutin laatimaa kunto-ohjelmaa ja treenaan aktiivisesti eri lajeja. Myös reaktiokykyä on treenattava, sillä kovissa nopeuksissa tilanteetkin tulevat nopeasti eteen, Pöntinen kuvaa.

Tärkeä osa työtä on tehdä rata-autoilua tunnetuksi suurelle yleisölle.

– Some-näkyvyys ja siellä aktiivisesti toimiminen on nykypäivänä tärkeää ja siihen pitää panostaa.

Kahden palkkatyön ja autourheilun yli jäävän vapaa-aikansa Pöntinen viettää mieluiten kavereiden kanssa, liikkuen tai oleskellen.

– Paljolti vapaa-aikaankin liittyy minulla liikkuminen. Tykkään urheilla ja ottaa haasteita vastaan. Olen niin kilpailuhenkinen, että kaupan kassallakin kisaan viereisen hihnan asiakkaan kanssa, kumpi pussittaa ostokset nopeiten, hän nauraa.

Pöntisen lapsuuden idoli oli Heikki Kovalainen, jonka kisauraa hän seurasi tarkasti.

– Autourheilu on muuttunut tekniikan kehittymisen myötä noista ajoista. Ympäristökysymykset vievät tekniikkaa kohti sähkömoottoriautoja, joilla jo kisataan joitakin sarjoja.

Etusivulla nyt

Luetuimmat