Lämmitä autosi ja lataa hybridisi oikein – Tässä yksinkertaiset vinkit

Moottorilämmitys jatkojohdon avulla voi johtaa vaaratilanteisiin, jos johto jää lojumaan loskan sekaan eikä ole irrotettu pistorasiasta. STUL

Sirpa Repo

Sään kylmetessä monet aloittavat auton moottorin esilämmityksen ja sisätilan lämmityksen. Pihan kosteat olosuhteet lisäävät sähköiskun vaaraa etenkin, jos auton lämmittämiseen käytetään vaurioitunutta tai sisäkäyttöön tarkoitettua jatkojohtoa, muistuttaa tiedotteessaan Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto (STUL).

Liitto neuvoo miten vaaratilanteita voi välttää. Lämmityksen loppuessa pistoke tulee irrottaa pistorasiasta ja kotelon kansi lukita. Jatkojohtoa ei pidä jättää maahan lojumaan vaan siirtää se turvaan kosteudelta, lapsilta ja lemmikeiltä.

Varsinkin sisälämmitintä käytettäessä johto kuormittuu ja jopa kuumenee. Sen vuoksi kannattaa aika ajoin tarkastaa, että pistotulpan päät ovat suorat eikä osissa ole tummumia tai sulamisen merkkejä. Kaapelin on oltava ehjä ja molempien päiden puhtaita.

Toinen nopeasti yleistyvä vaaran paikka on tiedotteen mukaan ladattavien hybridien ja täyssähköautojen hidaslataus ulkoseinän pistorasiasta jatkojohdolla. Pistorasian tulee olla säädösten mukaan suojamaadoitettu ja hyväkuntoinen.

STUL opastaa, ettei ole suositeltavaa käyttää pistorasiaan liitettävää ajastinta. Parempi on ajastaa lataus auton asetuksista.

Jos lataus tehdään pistorasiasta, on hyvä käyttää auton mukana toimitettavaa latausjohtoa. Johdossa olevassa laturissa latausvirta tulee rajata esimerkiksi kahdeksan ampeerin tasolle, jotta vältetään virtajohdon ja pistorasian ylikuormitus.

Jos auton oman latausjohdon lisäksi täytyy käyttää jatkojohtoa, se ei saa olla maassa jännitteellisenä.

STUL muistuttaa, että kaikki pihan ulkojatkojohdot tulee aina käytön jälkeen irrottaa pistorasiasta. Normaalissa käytössä ja normaaleissa olosuhteissa vaara on pieni, mutta loskakeli ja mahdolliset vialliset johdot tekevät niistä vaarallisia.

Kommentoi