Pöpöjen pelko ei estä enää hamuamasta näitä tuotteita ruokakaupoissa – "Irtokarkithan kiinnostavat aina"

Irtomyyntituotteet kokivat korona-aikana selvän myynnin laskun, mutta tänä vuonna kysyntä on lähtenyt jälleen nousuun, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo.

S-ryhmän irtokarkkien myynti on vuoden alusta kasvanut 16 prosenttia ja paistopistetuotteiden puolestaan 13 prosenttia.

– Erilaiset irtomyyntituotteet ovat tekemässä vahvasti paluutaan. Ihmiset liikkuvat nyt vähän enemmän, oikeastaan aika lailla normaalisti.

S-ryhmän asiakkailla ei ole enää syitä karsastaa tietynlaisten tuotteiden ostamista samalla tavalla kuin korona-ajan alkuvaiheessa, Antti Oksa näkee.

Oksa nostaa esille yhden syyn, joka ei enää estä irtomyyntituotteiden hankintaa ainakaan ostoskäyttäytymisen perusteella:

– Esimerkiksi hygienia-ajattelun takia.

Nuoret syövät enemmän broileria.

Irtomyyntituotteilla Oksa tarkoittaa paistotuotteita ja irtomakeisia, joiden myynnin suhteen on päällä vahva elpyminen ja paluu normaaliin.

– Paistotuotteista trendaa eniten suolaiset välipalatuotteet. Irtokarkithan kiinnostavat aina, ja niitä taas enemmän normaalilla tavalla tohditaan ostaa.

Paistopistetuotteiden ykkössuosikkina ovat karjalanpiirakat, S-ryhmästä kerrotaan.

Antti Oksa kertoi päivittäistavarakaupan kehityksestä S-ryhmän Puhetta ruoasta -mediatilaisuudessa torstaina.

Proteiininlähteistä selkeässä kasvussa on broilerinliha, jonka kulutus tulee tänä vuonna ensimmäistä kertaa ylittämään porsaanlihan kulutuksen Suomessa.

– Näyttää siltä, että tapahtuu historiallinen muutos, Oksa arvioi.

S-ryhmän marketeissa broilerin myynti kasvoi 16 prosenttia ja porsaanlihan myynti laski 4 prosenttia korona-aikana.

Yleisesti ottaen lihan kulutus on vähän laskussa, Antti Oksa vahvistaa.

– Porsaanlihan kulutus on laskussa vuosi vuodelta ja broilerinlihan kulutus on vastaavasti kasvussa vuosi vuodelta.

– Nuoret syövät enemmän broileria, kun taas porsaanliha korostuu vanhemmissa ikäpolvissa.

S-ryhmän ruokakauppojen tilastokatsauksen mukaan tällä hetkellä valtakunnallisesti isoina trendeinä korostuvat ruoan elämyksellisyys ja kotona syöminen, kasvis- ja kalaruokailmiö, ruoan ostamisen helppous ja yksilöllisyys sekä hyvinvoiva elämäntapa.

Ja sushin suosion vahva kasvu on näkynyt myös kaupoissa.

S-ryhmän myymälöihin ympäri Suomen on viimeisen kahden vuoden aikana avattu lähes 100 uutta sushin myyntipistettä.

Korona-aikana myös ravintoloiden sulkeminen osaltaan lisäsi sushin ostamista kaupasta, S-ryhmästä arvioidaan.

Sushin myynti ruokakaupassa on kirjaimellisesti räjähtänyt (+1 853 prosenttia), S-ryhmä ilmoittaa.

– Sushista on tullut osaltaan suomalaisten uusi pitsa, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho sanoo.

Sampo Päällysaho tarkensi mediatilaisuudessa, että suomalaiset eivät ole luopuneet pitsastakaan.

Mediatilaisuudessa selvisi myös, että marjojen suosio on vuoden alusta kasvanut vahvasti ja myynnissä on tapahtunut 20 prosentin kasvu.

Marjoja ostetaan erityisesti Keski-Suomessa ja Etelä-Suomessa. Tuoreista marjoista suomalaisten suosikkeja ovat mansikat.

Etusivulla nyt

Luetuimmat