Oppiminen on yhä vuorovaikutusta

Vuoden luokanopettajaksi valittu seinäjokelainen Päivi Koivisto unelmoi oppilaille tasapuolisuutta takaavan pienen ryhmäkoon puolesta.

Päivi Koiviston oma luokka on sopivan kokoinen, sillä opetettavia on 16.

– Oli aika ja maailman meno mikä tahansa, oppiminen perustuu ja rakentuu aina vankalle perustalle, joka luodaan esikoulussa ja alakoulun luokilla. Jos alkuvaiheessa huomataan tuen tarvetta, se kirjataan oppilaan omaan oppimissuunnitelmaan, jonka ohjenuorana toimii yleinen opetussuunnitelma, hän sanoo.

Nykykoulussa lasta ohjataan itsearviointiin.

– Se ei tarkoita tarkkojen suunnitelmien kirjaamista, vaan pikemminkin sitä, että lapsi oppii kertomaan omasta oppimisestaan. Lisäksi käydään arviointikeskustelu vanhemman, lapsen ja opettajan kesken.

Itsearviointia ja -ohjausta pohdittaessa Päivi Koivisto innostuu selkeästi.

– Nykylapset ja nuoret ovat tavattoman taitavia digimaailmassa. Valvotusti ja ohjaten oikeaan suuntaan netin maailmasta voi ammentaa tavattomasti myös opetusaineistoa, vaikkapa murtolukujen tultua ajankohtaiseksi. Joku YouTube on niitä pullollaan, kun vain osaa etsiä.

Koulumaailmassa keskusteluyhteys kodin ja koulun välillä on arjessakin äärimmäisen tärkeä. Aikaa sille tulee raivata etenkin ongelmien jo konkretisoituessa.

Koiviston omien sanojen mukaan ”karvat nousevat pystyyn” valvomattomasta kännykän käyttämisestä.

– Vanhemman tulisi herätä tarkempaan kontrolloimiseen, jos lapsi istuu autoon ja alkaa plärätä laitettaan. Perillä kysyttäessä, kuinka reissu meni ja missäs poikkesitte, lapsi ei välttämättä edes tiedä. Ei hyvä, vuoden luokanopettaja sanailee.

Vuoden luokanopettajaksi valittu, Peräseinäjoella toimivan Toivolanrannan yhtenäiskoulun kuutosluokan oma opettaja ja muutamien muiden alakoululuokkien opettajana työskentelevä Koivisto ilahtui ja yllättyi valinnastaan.

– Toki rehtori työtovereiden kera asiaa minulta joulukuussa kysyi, saako minut ilmoittaa kilpaan ehdokkaaksi vuoden Pohjalaiseksi luokanopettajaksi. Hämmennyin hieman, vaikka olen mielelläni mukana järjestämässä ja organisoimassa kaikkea mukavaa lapsille meidän koulullamme.

– Onhan se hieno tunnustus. Ilmeisesti olen onnistunut työssäni. Olin ja olen ilahtunut, tyytyväinen, kiitollinen, Koivisto jatkaa.

Hän kertoo työn kattavan myös hyvät, suorat ja toimivat suhteet 16-henkisen luokkansa huoltajiin.

– Saatan soitellakin ja huikata, että koulusta Päivi tässä hei. Ilmeisesti tämä on koettu hyväksi asiaksi, kaikki pysyvät lapsen koulutien vaiheista ”kartalla”.

Erityisen ilahtunut hän oli saadessaan onnitteluja koulun yhteistyötahoilta kuten sosiaali- ja nuorisotoimesta ja koulun moniammatilliselta oppilashuoltoryhmältä.

– On kiva kuulla, että työtäni arvostetaan.

Päivi Koiviston kotipaikka Jalasjärvi ei valikoitunut oman pysyvän kodin paikaksi, vaan Seinäjoki. Sitä ennen vuosia sitten hän työskenteli viitisen vuotta Lohjalla, jossa Helsingin läheisyys jo tuntui arjessa.

– Nuo vuodet Lohjalla antoivat valtavasti opettaja-itsetuntoa. Toki pohjalaisuus noteerattiin; me sanomme suoraan. Jollei ole sanomista, oomma hiljaa.

Valintansa jälkeen Koivisto ei jäänyt leijumaan, vaan arki haasteineen ja töineen jatkuu ennallaan.

– Koulumaailmassa keskusteluyhteys kodin ja koulun välillä on arjessakin äärimmäisen tärkeä. Aikaa sille tulee raivata etenkin ongelmien jo konkretisoituessa, mieluusti ennen sitä.

Millainen olisi ihannekoulu, mitä taikasauvalla piirtelisit pilviin, jos kaikki valta ja voima olisi sinun?

– Ryhmäkoot! Ne tulisi pitää inhimillisinä. Se on kaikkien etu, jotka lapsen elämässä ovat mukana. Keskusteluyhteys kodin ja koulun kesken aivan arkisissakin asioissa on tärkeä ja ylläpidettävä arvo.

Miehensä sekä ykkösluokkalaisen lapsensa kanssa arkeaan elävä Koivisto sivakoi runsaslumisesta talvesta riemastuneena vapaallaan aina, kun ennättää. Kesällä kuntoilumööpeli vaihtuu sähköpyöräksi.

– Ostin varta vasten sähköpyörän, kun kuvittelin sen avulla työmatkan Peräseinäjoelle taittuvan nopeammin. Ihan niin se ei mennytkään. Saman ajan se lähes vie. Suosin sitä silloin tällöin. Aamulla seitsemältä pyörän päälle ja menoksi. Matka vie noin 1,2 tuntia. Ehdin hyvin suihkun kautta oppilaiden eteen freesinä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat