Lomakohteeksi valitaan edelleen myös kotimaakunta

Kaksi kotimaassa vietettyä vuotta saavat monet harkitsemaan lomaa ulkomailla, mutta myös matkailu kotimaassa kiinnostaa. Etelä-Pohjanmaalla on vahvuutensa, kun maakunnat kisaavat matkaajista.

Koronaepidemian myötä kotimaanmatkailu nousi uuteen arvoon. Kun ulkomaille matkustaminen yhtäkkiä loppui, ennen kaukomaille suunnistaneet alkoivat tutkia tarkemmin Suomea ja lähtivät etsimään nähtävää ja koettavaa kotimaasta. Löydettiin aivan uusia elämyksiä ja muistettiin taas, että Suomi ainutlaatuinen maa, jossa riittää paljon koettavaa. Nyt koronan helpotettua matkoja uskalletaan taas varata enemmän.

– Edelleen olen hyvin vakuuttunut, että myös Suomi kiinnostaa ihmisiä. Se on selvä, että ihmisiä tietysti houkuttaa varma lämpö ja aurinko ja meri, mutta silti olen sitä mieltä, että meillä kotimaassa vielä paljon matkustetaan, sanoo Visit Lakeus Oy:n myynti- ja markkinointipäällikkö Marjo-Riitta Kaakinen.

Kaakinen uskoo, että kotimaanmatkailu jää osaksi suomalaisten lomia eri tavalla kuin ennen, ja että koronan aikana opittu Suomi-reissailu on myös jatkossa vahvasti suosittua.

– Uskon siihen , että kotimaanmatkailu tulee jäämään eri tavalla ihmisten lomiin. Ihmiset ovat löytäneet uusia suosikkeja ja uusia kohteita, missä välttämättä ei olisi tullut muuten käytyä.

Matkailuyrittäjien määrä Etelä-Pohjanmaan alueella on pysynyt lähes ennallaan ja nousua on tapahtunut asiakkaissa. Korona kuitenkin koetteli yrittäjiä myös Etelä-Pohjanmaalla.

– Monelle yrittäjälle tilanne oli katastrofaalinen mutta positiivista on, että lopettaneiden yritysten määrä on onneksi marginaalinen, Kaakinen kertoo.

Kaakisen mukaan Etelä-Pohjanmaan vahvuuksia matkailussa osataan hyödyntää mutta parantamisen varaakin olisi.

– Sanotaan, kyllä me osataankin. Tarvittaisiin kuitenkin vielä vahvempaa ja voimakkaampaa yhteistyötä ja panostusta siihen. Vahvuuksia voitaisiin hyödyntää suuremminkin, kun kaikki osallistuisivat ja ymmärrettäisiin yhteistyön merkitys. Pitäisi muistaa, että harvoin matkailija tulee tiettyyn kuntaan, vaan nimenomaan kohteeseen tai tapahtumaan.

Etelä-Pohjanmaan oma potentiaali ja erikoisuus osataan Kaakisen mukaan hyödyntää.

– Siinäkin on toki kehitettävää, ja mielellään oltaisiin rohkaisemassa uusiin ajatuksiin ja ideoihin ja niiden eteenpäin viemiseen. Monesti yrittäjä saattaa olla myös niin kiinni siinä omassa arjessa, että ei edes ehdi miettiä uusia juttuja ja sitten lähtisi niitä rohkeasti kokeilemaan.

Visit Lakeus Oy järjestää ensimmäisen Pohjalaisen Matkamessupäivän Seinäjoen Ideaparkissa keskiviikkona 20.4. Tapahtumaan on tulossa yli 50 matkailuyrittäjää ja -tahoa esittelemään tuotteitaan ja palveluitaan.

Etusivulla nyt

Luetuimmat