Naiset rynnivät automyyjiksi – J. Rinta-Jouppi saanut ennätysmäärän kesämyyjähakemuksia naisilta

Vaihtoautojen myymäläketju J. Rinta-Joupin tilastojen mukaan yrityksen kesätyöpaikkoja alkuvuodesta hakeneista henkilöistä kolmasosa oli naisia.

J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakunin mukaan kasvanut naishakijoiden määrä näkyy ennen kaikkea siinä, että yhä useampi nainen hakee yritykseen töihin automyyjän tehtäviin.

Tänä vuonna naishakijoiden määrä on ollut ennätyksellinen, sillä aiempina vuosina yrityksen mittaama vastaava luku kesätöitä hakeneista naisista on ollut huomattavasti alhaisempi. Maaliskuussa kerätty tilasto viestii muutoksia autokaupan sukupuolijakaumasta.

– Perinteisesti naishakijat ovat tavoitelleet lähinnä toimistopuolen, kuten autosihteerin toimenkuvaa. Automyyjän paikkaa tälle kesälle hakeneista ehdokkaista noin 20 prosenttia oli naisia, mikä on aiempaa huomattavasti korkeampi määrä. Edellisinä vuosina vastaava luku on ollut korkeintaan puolet tämänvuotisesta, Ala-Hakuni kertoo tiedotteessa.

Autokaupan alan miesvaltaisuus on saanut useasti mediahuomiota parin viime vuoden aikana. J. Rinta-Joupin toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi arvioi äkillisesti kasvaneen naishakijamäärän liittyvän lehdistössä esiintyneeseen positiiviseen ja kannustavaan äänensävyyn.

Hänen mielestään vanhentunut mielikuva autokaupasta miesten työnantajana on alkanut kadota ihmisten mielistä, mikä on osaltaan näkynyt kaikkialla yrityksen rekrytointitilastoissa.

Esimerkiksi noin neljäsosa yrityksen työpaikkoja tämän vuoden aikana netissä selaavista henkilöistä on ollut eri ikäluokista tulevia naisia.

Etusivulla nyt

Luetuimmat