Teiden keltainen sulkuviiva jää historiaan – Väylävirastolla riittää maalaamisessa töitä koko kesäksi

Tulevan kesän tietöissä tehostetaan sulkuviivojen ja -alueiden värimuutoksia keltaisesta valkoiseksi, sillä tieliikennelain siirtymäaika päättyy kesäkuussa 2023.

– Käytännössä jäljellä olevat keltaiset sulkuviivat ja -alueet on siis saatava valkoisiksi tämän vuoden aikana. Muutoksia on kuitenkin tehty laajasti jo kahtena edellisenä kesänä, ja uudet merkinnät on tehty valkoisella lain voimaantulosta lähtien, tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta kertoo tiedotteessa.

Maantieverkolla tehdään paljon tiemerkintöjen ylläpitotöitä, jotka eivät muodosta varsinaista tietyömaata, vaan tiemerkintäkone liikkuu tiellä muun liikenteen joukossa. Tienkäyttäjien onkin oltava valppaina.

– Autoalustaiset tiemerkintäkoneet liikkuvat viivamerkintöjä tehdessään melko suurella nopeudella, mutta kuitenkin muuta liikennettä hitaammin. Autoilijoiden on syytä pitää oma nopeutensa tilanteen tasalla sekä säilyttää riittävät turvavälit työkoneeseen, Österman muistuttaa.

Automatisoitujen kuorma-autoalustaisten työkoneiden käyttö tiemerkintätöissä on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina. Tulevaisuudessa tavoitteena on siirtyä mahdollisimman paljon koneellisesti tehtävään työhön ja vähentää jalkaisin tehtävää työtä.

– Täristäviä jyrsintöjä sekä pienmerkintöjä kuten nuolia ja suojateitä toteutetaan jo nyt automatisoiduilla työkoneilla. Merkintöjä tehdään silti edelleen myös käsityönä, ja työntekijöiden huomioiminen vaatii tienkäyttäjiltä tarkkaavaisuutta”, toteaa teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen Väylävirastosta tiedotteessa.

Tiemerkintätyöt ovat myös tärkeä osa päällystystyömaita. Työnaikaiset alennetut nopeusrajoitukset voidaan poistaa, kun kohde on kokonaan valmis tiemerkintöjä myöten. Tiemerkintätyöt valmistuvat yleensä viimeistään kolmen viikon kuluttua päällystystyön valmistumisesta, ja niihin sisältyy myös mahdollisten täristävien jyrsintöjen tekeminen.

– Jos jossakin on vielä alennettu nopeusrajoitus, mutta tiellä ei vaikuta tapahtuvan kyseisellä hetkellä mitään, johtuu se usein siitä, ettei tieympäristö ole vielä kokonaisuudessaan valmis suuremmille nopeuksille, Saarinen selvittää.

Etusivulla nyt

Luetuimmat