Uusi moottoripyörä vaatii välillä työpaikalla asumista

Maria Laurila päivitti moottoripyöränsä uuteen harrikkaan viisikymppisten kunniaksi.

1970-luvulla otetussa, jo hieman kellastuneessa valokuvassa, pieni tyttö ajaa paappa-Tunturilla. Tytöllä on punaraidallinen paita ja kypärä asianmukaisesti päässä.

– Olisinko kuvassa 7-vuotias, Maria Laurila arvelee.

Kyseinen mopo oli paapan Tunturi, jota Maria sai ajaa luvan kanssa. Kuvaushetkeä mumman kototalon pihassa Nurmon Mäenkylässä Laurila ei muista, mutta muistaa sen sijaan tapahtuman joitain vuosia sen jälkeen.

– Ajoin mopoa mummulan heinäpellolla ja poliisit ajoivat tiellä vieressä ja pyöräytti sinistä vilkkua. Talutin kyllä mopon aina mummulan pihasta tien yli pellolle.

Maria Laurila kasvoi autojen ja mopojen parissa. Hänen isällään oli kuorma-autoja ja tytär oli usein ajossa mukana.

– Siellä minä nukuin hytissä tuttipullon kanssa isän likaisten haalarien päällä.

Laurila ei muista minkä ikäisenä sai ensimmäisen moponsa. Kaikkiaan niitä on ollut kolme.

– Yksi niistä oli uusi Monkey. Isä sanoi, että et mene tällä tielle, kun ei ole ikää vielä tarpeeksi, mutta minähän menin. Hätinä isä sai kilven ruuvattua paikoilleen, kun olin jo naapurissa.

Vähän voimaa ja ääntä.

Kevaria Maria Laurilalla ei ollut, koska autoilu siirsi korttia vuodella eteenpäin.

Sen jälkeen moottoripyöriä onkin ollut useita. Hänen mukaansa romuihin ei saa kiintyä.

– Olin aina haaveillut moottoripyörästä ja laittanut rahaa säästöönkin sitä varten. Puistikon Eero-vainaa kysäisi jossain vaiheessa -94-vuonna, että joko pian pyörää laitan. Minulla oli silloin kymmppitonni (markkaa) kasassa ja Eero lainasi toisen kymppitonnin. Selattiin Keltaista pörssiä ja löydettiin minulle sopiva pyörä Lehtimäeltä. Se oli 450-kuutioinen Kawasaki LTD. Sillä pyörällä ajoin paljon.

Kohta Laurila kaipasi isompaa ja uudempaa pyörää ja haki paikallisesta kaupasta 500-kuutioisen Kawasaki EN:n

Sitten tuli vuoroon Ducati Monster 600, Harley Davidson 883 Sportster, Buell 1200, Dyna Wide Glide 1600 ja viime kesänä Harley Davidson Sport Glide 1700. Suurin osa pyöristä on ollut uutena hankittuja.

– Ajattelin muutaman vuoden ajan, että kun täytän 50, niin laitan uuden pyörän.

50 vuotta hänelle tuli täyteen vuonna 2020 ja uusi moottoripyörä kotiutui seuraavana kesänä.

– Paikallisessa kaupassa näitä oli yksi ja se oli valkoinen. Olishan siinä saanut olla enemmän väriä, mutta toisaalta, eihän sitä värillä ajeta, Laurila tuumaa.

Lisävarusteina Laurila hankki pyöräänsä tehoputken ja vapaavirtausilmasuodattimen.

– Vähän voimaa ja ääntä.

Moottoripyörät eivät ole halpoja, eivät totta vie. Tehdastyöläisen peruspalkalla haluamaansa pyörää ei välttämättä saa irti.

– Välillä se vaatii Atrialla asumista. Päiviä on venytettävä niin, että ylityötunnit ja ylityökiellot paukkuu, Maria Laurila myöntää.

Harrikka oli Laurilalle itsestään selvä valinta.

– Ei tullut muita merkkejä kateltua. Se on nyt sitä aikaa.

Laurila on kiertänyt moottoripyörällä Suomen jokaisen kolkan. Hän on ajellut myös ulkomailla. Ensi kesälle on suunnitelmissa matka Pohjois-Norjaan.

– Haluaisin nähdä valaita.

Moottoripyöräharrastuksen myötä nainen on saanut laajan ystäväpiirin ja hän kuuluu muutamaan motoristikerhoon. Kilometrejä hänelle tulee vuosittain 8000-9000.

Etusivulla nyt

Luetuimmat