Uudet sillat avataan perjantaina – Björkenheimintien siltaremonttia odotettu neljä vuosikymmentä

Perjantaina avataan Seinäjoella liikenteen käyttöön sekä Björkenheimintien että Myllysaaren silta. Molemmat uudistukset sujuvoittavat alueen liikennettä ja lisäävät turvallisuutta.

Björkenheimintien vanha kunnostettu silta siirtyy kevyenliikenteen käyttöön ja rinnalle kohonnut uusi silta vie jatkossa ajoneuvoliikenteen joen yli. Uudella sillalla kulkee myös kevyenliikenteenväylä.

– Hanke lähti rakentamisen osalta käyntiin vuosi sitten kesäkuussa ja se on edennyt ilman ongelmia valmiiksi asti, kertoo kaupungininsinööri Joni Ulvila.

Silta valmistui kustannusarvion mukaisen 1,65 miljoonan euron puitteissa.

– Tämän mahdollisti se, että sopimus oli kiinteä urakkasopimus ilman indeksitarkastuksia. Myös hankinnoista suuri osa oli tehty ennen Ukrainan sodan aiheuttamaa hinnannousua, Ulvila selvittää.

Sillan uudistaminen on muuttanut Björkenheimintien liikennejärjestelyitä parempaan suuntaan. Alueen asukkaille ja erityisesti sairaalan työmatkaliikenteelle sillan avaaminen on odotettu tapahtuma.

– Björkenheimintien sillan ollessa rakennusvaiheen ajan pois käytöstä Koskenalantie ja Hamarintie ovat kuormittuneet liikenteestä merkittävästi. Nyt tilanne korjaantuu, Ulvila toteaa.

Ajolinjoja on uudistettu sekä Huhtalantien että Törnäväntien puolella.

– Kääntymiskaistat sujuvoittavat liikennettä. Sillalla on kaksisuuntainen liikenne, joten vanhan sillan aikaiset odotuspaikat poistuivat. Kevytliikenne pääsee kulkemaan turvallisesti molemmilla silloilla. Suojatiet lisäävät turvallisuutta. Myös näkyvyys sillalle on nyt parempi, Ulvila listaa muutoksia.

Toimivan turvallisen sillan saaminen Björkenheimintielle on pitkän odotuksen päätös.

– Sillan uusimisesta on puhuttu pitkään, ilmeisesti 1980-luvulta saakka. Asukkaiden puolelta uusi silta on otettu vastaan hyvin, toki rakentamisesta johtuva tilapäinen häiriö aiheuttaa aina negatiivista palautetta. Itse siltahanke ei sitä ole saanut, arvioi Ulvila.

Sillan ulkonäöstä ei ole vielä kantautunut kaupungille palautetta.

– Silta istuu hyvin miljööseen ja sen ulkomuodossa on huomioitu tätä tukevia elementtejä, kuten keskituen laatoituksia, toteaa Ulvila.

Siltojen ympäristön viimeistelevä valaistus valmistuu syyskuussa. Taiteilija Vesa-Pekka Rannikon suunnittelema kokonaisuus on valoa käyttävä kahta pöllöä esittävä ympäristötaideteos, joka kytketään osaksi siltojen muuta valaistusta.

Seinäjoella Mallaskosken panimon paikkeilla joen ylittävä kevyenliikenteen käytössä ollut Myllysaaren silta purettiin ja tilalle on rakennettu teräsrunkoinen lankkukantinen silta.

– Suunnitelmissa oli toteuttaa uudistus vuoden 2021 aikana. Tarjouksia tuli kuitenkin vain yksi, ja se ylitti huomattavasti suunnittelijan antaman kustannusarvion, joten hanke siirrettiin vuodelle 2022. Uuden talvella järjestetyn kilpailutuksen myötä rakennushanke saatiin käyntiin alkuvuodesta ja se valmistui ajallaan, vaikka männystä tehtyjen kansilankkujen saatavuuden viive venytti valmistumista kuukaudella, selvittää Ulvila.

Myllysaaren uusi silta on entistä tuplasti leveämpi, kolmen metrin levyinen, joten se palvelee kevyenliikenteen väylänä entistä huomattavasti paremmin.

– Talvikunnossapito helpottuu myös, kun koneet mahtuvat kulkemaan siitä yli. Rakentamisen yhteydessä parannettiin myös sillalle johtavan väylän turvallisuutta loiventamalla jyrkkiä ja kapeita yhteyksiä, Ulvila kertoo.

Avajaisjuhlallisuudet perjantaina 17.6. Björkenheimintien sillalla klo 14 ja Myllysaaren sillalla klo 15.

Etusivulla nyt

Luetuimmat