Tässäkö on ratkaisu skuuttien jalkakäytävillä ajeluun ja hujan hajan pysäköintiin? – Sovellus tietää täsmälleen, missä lauta liikkuu

Uusi tekoälysovellus tunnistaa, onko sähköpotkulauta jalkakäytävällä, kadulla vai pyörätiellä. Sovellus pystyy myös hiljentämään automaattisesti sähköpotkulaudan vauhtia, kun lauta etenee jalkakäytävälle.

Drover AI -yhtiön kehittämä PathPilot-sovellus on parhaillaan kokeilussa sähköpotkulautayhtiö Voin skuuteissa Norjan pääkaupungissa Oslossa, Voi kertoo tiedotteessaan.

Sovellus hyödyntää konenäköä ja tunnistaa tarkasti, missä sähköpotkulauta liikkuu. Tekoälyteknologia käyttää samantyyppisiä sensoreita kuin autonominen autoilu. Sovellus ei tarvitse GPS-dataa toimiakseen.

– Pyrimme ratkaisemaan jalkakäytävillä ajon ja sähköpotkulautojen pysäköinnin ongelmat kerralla tuomalla tekoälyn osaksi sähköpotkulautailua, Voi Technologyn Pohjoismaiden johtaja Christina Moe Gjerde sanoo tiedotteessa.

Path Pilot -sovellus myös opettaa pysäköintialgoritmiaan havaitsemaan, onko sähköpotkulauta pysäköity oikein. Jatkossa sähköpotkulautayhtiö ja Oslon kaupunki tietävät entistä tarkemmin, miten ja minne laudat on jätetty.

– Tiedon avulla on mahdollista esimerkiksi optimoida sähköpotkulautojen sijainti siten, että jalkakäytävällä ajamisen riski on mahdollisimman pieni. PathPilot myös tunnistaa ja merkitsee kaatuneet sähköpotkulaudat, mikä helpottaa huoltotiimiemme työtä, Moe Gjerde sanoo.

– Tekoäly saattaa olla avain sähköpotkulautailun hankalimpien ongelmien ratkaisemiseen. Aiomme ottaa tekoälypotkulautoja käyttöön myös muissa Euroopan kaupungeissa vuoden mittaan, Moe Gjerde jatkaa.