Suomalaisten musiikinkulutus murroksessa – Yksi tietty palvelu 12–17-vuotiaiden suosiossa

Pohjoismaisen tutkimuksen mukaan 12–17-vuotiaista suomalaisista nuorista jopa 31 prosenttia löysi uutta musiikkia TikTokista, kun vain kuusi prosenttia löysi uutta perinteisten radiokanavien kautta.

Teoston tiedotteessa kerrotaan, että TikTok on noussut erityiseen suosioon teini-ikäisten keskuudessa kahden viime vuoden aikana. Maailmalta on kuultu myös useiden kappaleiden saaneen nostetta kanavan kautta ja musiikin päätyneen lopulta streaming-palveluiden TOP-listoille ja laajempaan radiosoittoon.

TikTok on älypuhelimeen ladattava, lyhytvideoihin keskittynyt sosiaalisen median kanava, jossa kuka tahansa voi liittää lähes mitä tahansa musiikkia 15 sekunnista jopa kymmenen minuuttia kestäviin videoihin. Videot voi lähtökohtaisesti nähdä jokainen palvelun käyttäjä tekijän tilin yksityisyysasetuksista riippuen.

TikTokin suosiota nuorempien ikäryhmien keskuudessa vahvistaa myös kesäkuussa 2022 julkaistu Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2022 -tutkimus, jonka mukaan TikTok oli yleisin 12–17-vuotiaiden tapa löytää uutta musiikkia: jopa 31 prosenttia suomalaisteineistä kertoi löytävänsä uutta musiikkia juuri TikTokista. Teini-ikäisistä 20 prosenttia kertoi myös löytävänsä musiikkia ystäviensä kautta, kun ystävien suositteluja hyödynsi vain kahdeksan prosenttia kaikenikäisisistä suomalaisista.

Yli 18-vuotiaat suomalaiset eivät ole vielä löytäneet TikTokia yhtä laajalti, sillä yhteen laskettuna vain 11 prosenttia kaikista -kyselyyn vastanneista löysi uutta musiikkia TikTokin kautta. 12–17-vuotiaiden jälkeen ahkerampia tiktokkaajia olivat 18–29-vuotiaat, joista 14 prosenttia löysi uutta musiikkia kanavan kautta. 30–65-vuotiaiden keskuudessa TikTok ei ole vielä lyönyt läpi: uutta musiikkia TikTokista löysi toistaiseksi vain 1–4 prosenttia ikäryhmän vastaajista, tiedotteessa kerrotaan.

Musiikkialalla arvellaan myös TikTokin laajentavan jossain vaiheessa palveluaan digitaalisen musiikin striimausbisnekseen, kuten Music Business Worldwide (MBW) -verkkomediassa hiljattain kerrottiin.

– Nuoret omaksuvat innovatiivisia tapoja uuden musiikin löytämiseen, joka mahdollistaa aivan uudenlaisten artistien nousun myös musiikkipalvelujen soittolistoille. Olemme juuri viimeistelemässä sopimustamme TikTokin kanssa, jotta myös musiikin tekijät saavat korvausta vauhdilla suosiotaan kasvattavan kanavan musiikinkäytöstä. Onkin toivottavaa, että TikTokin tulevat suunnitelmat laajemmasta musiikkipalvelusta tuovat musiikkialalle aivan uutta liiketoimintapotentiaalia, Teoston lisensointijohtaja Markus Kaarto arvioi tiedotteessa.