Selvitys: Ajokorttilain uudistus ei vaikuttanut nuorten liikenneonnettomuuksien kokonaismäärään

Vuoden 2018 ajokorttilain uudistuksen liikenneturvallisuusvaikutusten tilastollinen analyysi on valmistunut. Ajokorttilain uudistuksen ei havaittu olennaisesti vaikuttaneen nuorten tieliikenneonnettomuuksien lukumäärään. Uudistuksen keskeinen muutos oli se, että 17-vuotiaat saavat helpommin ajokortin poikkeuslupalaisena.

Tutkimuksessa vertailtiin Suomen ja Ruotsin liikenneturvallisuuskehitystä vuosina 2016─2020. Molemmissa maissa kehitys on ollut hyvin saman suuntaista. Ajokorttiuudistuksen ei voida selvästi osoittaa lisänneen tai vähentäneen henkilövahinkoja missään ajokorttiluokassa.

Autokoululiiton puheenjohtajalta tiukka kanta poikkeuslupiin – "17-vuotias ei ole valmis auton rattiin"

Traficomin tutkimuksessa vertailtiin 17-vuotiaiden onnettomuustilastoja 18─19-vuotiaita koskeviin tilastoihin. Todennäköisyys joutua onnettomuuteen on ollut 17-vuotiailla suurempi kuin 18─19-vuotiailla. Vuonna 2020 17-vuotiaiden todennäköisyys joutua onnettomuuteen oli kuitenkin jo alittanut tason, jolla 18–19-vuotiaat olivat vuonna 2018.

– Kokonaisuudessaan 17-vuotiaiden suurempi todennäköisyys joutua henkilövahinko-onnettomuuteen vuoden sisällä ajokortin saamisesta voi tutkimuksen perusteella selittyä suurelta osin muita suuremmalla ajosuoritteella eli ajettujen kilometrien määrällä. Lisäksi tutkimuksen mukaan suurin osa ikäpoikkeuslupakuljettajista on nuoria miehiä ja nuorilla miehillä on naisia suurempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen, kertoo Traficomin erityisasiantuntija Elina Uusitalo tiedotteessa.

Traficomissa tiedostetaan toki myös lakimuutokseen liittyvät ongelmat.

– Esimerkiksi 17-vuotiaiden onnettomuuksissa lisääntyneet muiden osapuolten ja matkustajien henkilövahingot olisi hyvä ottaa tarkasteluun. Tämä tyypillisesti henkilöautolla ajamiseen liittyvä ilmiö huomioidaan ajokorttilain muutosehdotuksessa matkustajamäärän rajauksella 17-vuotiaille henkilöauton kuljettajille.

– Tämä ehdotus vaikuttaa, tutkimuksen tulokset huomioiden, oikeansuuntaiselta. Lakiesityksessä esitetään myös 17-vuotiaille henkilöauton kuljettajille yöaikaan ajamisen rajoituksia. Traficomin aiemmin tekemässä selvityksessä ilmeni, että suurin osa kaikista 17-vuotiaiden ajokieltorikoksista tapahtui yöaikaan. Tämäkin ehdotettu rajoitus näyttäisi siis oikeansuuntaiselta, Uusitalo selvittää.