Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Seinäjoen Veturikortteli alkaa vihdoin nousta

Ensimmäisessä vaiheessa Seinäjoen asemanseudulle rakentuu asemahalli, pysäköintitalo, perhepalvelukeskus Aallokko sekä asuinkerrostalo. Avajaisia on tarkoitus viettää syksyllä 2024.

Seinäjoen asemanseutu alkaa hiljalleen muovaantua kohti uutta ilmettään, kun uuden Veturikorttelin ensimmäisen vaiheen rakennustyöt vihdoin alkavat. Alueella on tehty kesästä alkaen valmistelutöitä.

– Nyt meneillään olevat johtosiirrot pitäisi valmistua marraskuun loppuun mennessä ja sitten alkaa maansiirtotyöt. Vuoden vaihteen jälkeen päästään ensimmäisten betonivalujen ääreen, Veturikorttelin työpäällikkö Jari Takaluoma YIT:ltä kertoo.

Veturikorttelin rakentuminen on jaettu neljään vaiheeseen, joista nyt alkaneessa ensimmäisessä vaiheessa rakentuu perhepalvelukeskus Aallokko, uusi asematalo, asuinkerrostalo sekä pysäköintitalo. Ensimmäisen vaiheen on määrä valmistua syksyllä 2024.

Aivan ensimmäisenä alkaa perhepalvelukeskus Aallokon ja asematalon rakentaminen kuluvan syksyn aikana. Sadan asunnon jyrkkäkattoisen kerrostalon, Asunto Oy Seinäjoen Asemapäällikön, rakentaminen alkaa ensi keväänä ja ensi vuoden aikana alkaa nousta myös uusi pysäköintitalo.

Ensimmäinen vaihe on kokonaispinta-alaltaan noin 40 000 neliömetriä. Hankkeen kustannukset nousevat 100 miljoonaan euroon.

Vuoden vaihteen jälkeen päästään ensimmäisten betonivalujen ääreen.

Asemanseudulla tapahtuvalla rakentamisella ei ole suurempia vaikutuksia Ruukintien ja Valtiokadun liikennejärjestelyille. Linja-autoliikenne on paikallisliikenteen osalta siirretty toisaalle jo lopukeväästä. Asemalaiturille kulku on ohjattu kiertotien kautta opastein. Työmaaliikenne alueella lisääntyy, mutta muuten rakentamisen ei pitäisi ohikulkevan ihmisen elämää hidastaa. Takaluoma mainitsee, ettei tiedossa myöskään pitäisi olla rakennustöiden aiheuttamia ratakatkoja.

Seiparkin omistamaan uuteen pysäköintitaloon on tulossa noin 450 autopaikkaa. Seiparkin toimitusjohtaja Mika Mäntykoski lupailee myös runsaasti sähköauton latauspisteitä ja uskoo uuden pysäköintitalon tulevan monipuoliseen käyttöön. Pysäköintitalon alimmassa kerroksessa hoituu oman sisäänkäynnin kautta myös logistiikka koko Veturikortteliin.

– Pysäköintitalo tulee palvelemaan niin matkustajia, työssäkäyviä, alueen asiakkaita kuin sen asukkaitakin. Käytännössä käyttö tulee olemaan ympärivuorokautista, Mäntykoski listaa.

Mäntykoski lupaa, että aseman alueelta rakennusprojektin alta menetetyille pysäköintipaikoille on luvassa pientä helpotusta syyskuun puolivälissä, kun Seipark saa valmiiksi ratapihan läheisyyteen rakentuvan noin sadan auton väliaikaisen pysäköintipaikan.

Asematalo pitää uuden asemahallin lisäksi sisällään erilaisia liike- ja toimistotiloja. YIT:n hankekehityspäällikkö Jaakko Linnolahti kertoo, että neuvottelut tulevien vuokralaisten kanssa on jo käynnissä.

– Tavoitteena on saada kaikki tilat vuokrattua jo rakentamisaikana.

Asemahallin edustalle tuleva asema-aukio kilpailutetaan Seinäjoen kaupungin toimesta erikseen. Asematunnelista lähtevää alikulkua pitkin pääsee ensimmäisessä vaiheessa asemalaiturin ensimmäiselle ja toiselle raiteelle saakka, päätökset Pohjaan saakka menevästä alikulusta kaupunki tekee myöhemmin. Myös vanhan asemarakennuksen kohtalo selviää vasta tulevaisuudessa.

Kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä iloitsee Veturikorttelin tuovan kaupungin keskustaan lisää elinvoimaa.

– Se tuo uutta asumista ja uutta yrittämistä. Seinäjoen rautatieasema ei ole portti ainoastaan Seinäjoelle, vaan se on portti koko Etelä-Pohjanmaalle.