Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Chatbot Konstilta on helppo kysyä neuvoa

Seinäjoen kaupungin chattirobotti Konsti on vastannut jo tuhansiin kuntalaisten kysymyksiin, neuvoen ja ohjaten sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvissä asioissa.

Seinäjoen kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluissa asiakkaita palvelee virtuaalinen assistentti, chatbot Konsti. Se avautuu automaattisesti asiakkaan käyttöön kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen verkkosivuilla. Keskusteleva robotti on osa digitaalisten palveluiden kehittämistä.

– Konsti vastaa asiakkaiden kysymyksiin Seinäjoen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista kattavasti. Sitä kehitetään ja sen tietomäärä kasvatetaan jatkuvasti, kertoo erityissuunnittelija Sirkka-Liisa Uusimäki.

Robotti palvelee kysyjää anonyymisti, joten sen puoleen on helppo kääntyä arkaluonteistenkin asioiden kanssa. Vaikeiden henkilökohtaisten asioiden avaaminen chattirobotille vieraan ihmisen sijaan voi olla helpompaa ja siten tärkeä ensiaskel avun pyytämisessä.

– Chatbot lisää palvelutarjontaamme. Sen avulla pyritään madaltamaan asiakkaiden kynnystä ottaa yhteyttä. Ongelmaa voi olla helpompi lähteä ratkomaan asiantuntijoiden kanssa, kun on saanut ensin tietoa nimettömästi chatbotin kautta, pohtii sosiaaliohjaaja Merja Paulasaari.

Chatbot Konsti toimii siten, että tekstikenttään kirjoitetaan kysymys, johon kone vastaa neuvoen, miten erilaisiin palveluihin hakeudutaan tai miten voi tehdä itse oirearvion verkossa. Tieto on kohdennettu palvelemaan seinäjokelaisia kaikissa sosiaali- ja terveydenhuollon asioissa.

 –Konstin etu on myös se, että palvelu on toiminnassa ympäri vuorokauden ja tietoa pääsee hakemaan itselle sopivana aikana, korostaa Uusimäki.

Konstin tietomäärää laajennetaan jatkuvasti bottikuiskaajien toimesta. Kyse on siitä, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset kartoittavat yleisimpiä asiakkaita askarruttavia kysymyksiä ja laativat niihin tiiviit kattavat vastaukset, jonka jälkeen tieto annetaan robotin jaettavaksi.

– Esimerkiksi fysioterapian alalta chatbotiin kootaan kattavasti ohjeita itsehoitoon. Niskan kiputilat tai nivelrikko-oireet ovat esimerkki vaivasta, johon asiakas voi hakea Konstin kautta itsehoito-ohjeita, selvittää bottikuiskaajana toimiva fysioterapeutti Antti Hokkanen.

Tekoälyä hyödyntävä Konsti edustaa toisen sukupolven chatbot-teknologiaa.

– Se eroaa yksinkertaisemmista chatboteista siinä, että se ymmärtää yksittäisten sanojen lisäksi luonnollista kieltä, kokonaisia lauseita ja jopa murteita, kertoo erityissuunnittelija Annika Koskela.

Vuonna 2023 chat-palvelu laajenee koko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle. Robotti ei kuitenkaan voi aina korvata kohtaamista ihmisen kanssa.

– Sosiaali- ja ikäpalvelujen puolella on otettu käyttöön myös chatpalvelu, jossa asiakas pääsee kysymään neuvoa asiakaspalveluohjaajilta. Kaikki asiakkaat eivät halua chattirobotin kanssa asioida, kertoo Paulasaari.