Verkkohuijausten määrä kasvaa Suomessa – Näin torppaat urkkijoiden aikeet

Huijatuksi tai verkkourkinnan kohteeksi joutuneiden asiakkaiden määrä kasvaa Suomessa, ilmenee vakuutus. ja rahoitusneuvonta Finen tiedotteesta.

Vaikka monet yhteydenotot selviävät jo puhelinneuvonnassa, on riitojen määrä asiakkaan ja pankin välillä kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna.

Ratkaisevaa huijaustapausten lopputulosten ja pankin mahdollisen korvausvastuun kannalta on asiakkaan oma huolellisuus kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä.

– Lähes päivittäin tulee vastaan uuden tyyppisiä phishing-tapauksia, joissa asiakkaita on harhautettu esimerkiksi puhelimen, Facebookin tai sähköpostin välityksellä lähetettyjen linkkien kautta, kertoo Finen toimitusjohtaja Elli Reunanen tiedotteessa.

– Nämä linkit johtavat huijaussivustoille, jota kautta rikolliset yrittävät saada haltuunsa asiakkaan pankkitunnustietoja.

Asiakkaiden menetykset vaihtelevat pienistä summista jopa satoihin tuhansiin euroihin.

Erityistä huolellisuutta omien kortti- ja pankkitunnustietojen käytössä ja säilyttämisessä sekä asioinnissa eri palveluissa. Monet palvelut edellyttävät tunnistautumista ja tunnusten käyttö on selvästi myös arkipäiväistynyt.

– Tarkkana siis pitää olla, mihin tunnuksensa syöttää ja lukea myös tarkasti kaikki vahvistusviestit läpi, jotta voi olla varma mitä asioita on vahvistamassa ja kenen kanssa, Reunanen sanoo.

Huijausten välttämiseksi pätee edelleen nyrkkisääntö: kiire pois ja malttia asiointiin.