Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kaasuautoilu on seinäjokelaisen Timo Ala-Nikkolan ekoteko

Timo Ala-Nikkola harkitsee kaikkia hankintojaan tarkasti. Kaasuauton hän osti puhtaasti ekologisista syistä.

Seinäjokelainen Timo Ala-Nikkola osti kaasuauton vuosi sitten. Ennen ostopäätöstä hän oli laskenut tarkoin auton käyttökustannuksia ja miettinyt, kuinka sopeutuu siihen, että tankilla on bensiiniautoa pienemmän toimintasäteen takia käytävä useammin. Lopulta kaasuauton hankinta oli hänelle kuitenkin ekologinen valinta.

– Ekologisuus on sellainen asia, josta voin maksaa ylimääräistä, Ala-Nikkola toteaa.

Kaasuautoja valmistaa tällä hetkellä ainakin Audi, Seat, Skoda, Volkswagen, Mercedes-Benz, Opel, Subaru ja Volvo. Timo Ala-Nikkolalla on Skoda Oktavia G-TEK.

– Sopiva auto löytyi nopeasti paikallisesta autoliikkeestä. Sillä hetkellä vaihtoehtoja oli useampiakin.

En koe mitenkään ongelmalliseksi, että täytyy pysähtyä useammin tankilla. Se on tottumiskysymys.

Kaasuautojen hinnat pyörivät suurin piirtein samassa bensiiniautojen kanssa. Ala-Nikkolan auto oli ostettaessa pari vuotta vanha ja 37 000 kilometriä ajettu.

– Katsoin juuri, että itselläni on vuodessa tullut kilometrejä 43 000. Kovin tyytyväinen olen autoon! Suorituskyky ja esimerkiksi auton lämpeneminen talvella ovat aivan samaa luokkaa bensiiniauton kanssa.

Ala-Nikkola on viime viikonloppuna palannut lomareissulta Saariselältä. Matkaa tuli edestakaisin 1800 kilometriä. Pohjoisin kaasun tankkausasema on Oulussa.

– Autossa on myös yhdeksän litran bensatankki, jota voi käyttää silloin kuin kaasua ei ole saatavilla. En koe mitenkään ongelmalliseksi, että täytyy pysähtyä useammin tankilla. Se on tottumiskysymys.

Paineen vaihtelusta riippuen Skodan tankkiin menee kaasua 18-19 kg kerrallaan. Sillä ajaa noin 450 kilometriä. Tankkaaminen kestää yhtä kauan kuin bensiinin tankkaaminen. Ala-Nikkola tankkaa autoonsa biokaasua. Sen hinta on noussut vuoden aikana, niin kuin kaikkien polttonesteiden.

– Vuosi sitten kaasu maksoi noin 1,33 euroa kilolta. Nyt hinta on 2.05 euroa. Valtion firmassa kaasu on kalliimpaa kuin yksityisillä asemilla, Ala-Nikkola tietää.

Timo Ala-Nikkola palaa vielä kaasuauton ekologisuuteen.

– Biokaasua, jota olen tankannut koko ajan, on maapallon ilmakehässä joka tapauksessa. Sitä haihtuu ilmaan esimerkiksi lehmien lietteestä tai orgaanisen aineen maatumisesta. Jos sitä ei oteta hallitusti talteen, se menee ilmakehään. Kaasuauton pakoputkesta tulee 15% vähemmän saasteita, kuin bensiiniautoista ja loppu on sitä, mikä olisi mennyt joka tapauksessa ilmakehään, jos sitä ei olisi otettu hallitusti talteen, eli se on tavallaan nollapäästöinen auto.

Kaasuautoilla käyttövoimavero on puolet dieselin verosta.