Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Etelä-Pohjanmaan liitto vetoaa huippunopean Seinäjoki−Tampere -ratayhteyden puolesta – Voisi olla käytössä jo 2030-luvun alkupuoliskolla

Etelä-Pohjanmaan liitosta sanotaan, että toimivat ratayhteydet ja erityisesti pääradan määrätietoinen kehittäminen ovat olleet todistetusti avainasemassa maakunnan menestykselle.

Suomiratayhtiö julkaisi perjantaina suunnitelmansa Helsingin ja Tampereen väliseksi ratayhteydeksi. Yhtiö esittää radan linjaukselle kahta päävaihtoehtoa, joko nykyiseen päärataan tukeutuvaa vaihtoehtoa tai uutta suurnopeusrataa, jolla huippunopeus nousisi jopa 300 kilometrin tuntinopeuteen. Suomiratayhtiön tavoite on, että uusi rata olisi valmis vuoden 2040 paikkeilla.

Etelä-Pohjanmaan liitto esittää, että myös Tampere−Seinäjoki-rata tulisi kehittää kaksiraiteiseksi huippunopeaksi radaksi. Liiton tiedotteessa muistutetaan, että vaikka isossa hankkeessa on luonnollisesti tavoitevuosi pitkällä tulevaisuudessa, ei pääradan kehittämisessä voida jäädä odottelemaan kymmenien vuosien päähän. Etelä-Pohjanmaan liiton mukaan rakentaminen Seinäjoen ja Tampereen välille onnistuisi Suomiradan rakennuspäätöstä odoteltaessa, ja rata voisi olla käytössä jo 2030-luvun alkupuoliskolla. Myös kustannukset olisivat varsin maltilliset verrattuna mihin tahansa kolmen ratayhtiön suurhankkeesta, Helsinki−Tallinna ratatunnelista puhumattakaan.

 Etelä-Pohjanmaan liiton suunnittelujohtaja Mari Pohjola toteaa, että Etelä-Pohjanmaalle on tärkeintä maakunnan saavutettavuuden paraneminen, ja se toteutuu Suomiradan linjausten myötä.

– Toimivat ratayhteydet ja erityisesti pääradan määrätietoinen kehittäminen ovat olleet todistetusti avainasemassa maakunnan menestykselle, Pohjola sanoo.

Etelä-Pohjanmaan liitto, Seinäjoen kaupunki, eteläpohjalaiset yritykset sekä lukuisat muut toimijat ovat jo pitkään esittäneet, että Suomen vilkkaimmin liikennöity yksiraiteinen osuus tarvitsisi rinnalleen toisen raiteen. Välityskykyä ja toimintavarmuutta edellyttävät matkustajien lisäksi myös yritykset. Tavarakuljetusten on oltava perillä aikataulun mukaisesti, jopa paremmin kuin matkustajien.

– Nopeuden nostolla välillä Seinäjoki−Tampere−Helsinki on mahdollisuus taittaa matka nopeasti, parhaimmillaan jopa puolessatoista tunnissa. Tällöin voitaisiin puhua todellisesta Suomen kasvukäytävästä ja aivan uudella tavoin visioida elinvoiman ja kilpailukyvyn kasvua, joka hyödyttäisi koko Suomea, toteaa Etelä-Pohjanmaan maakuntajohtaja Heli Seppelvirta.

Päärata on juuri nostettu liikenteen eurooppalaiseksi ydinverkkokäytäväksi. Etelä-Pohjanmaan liitto muistuttaa, että kyseinen status mahdollistaa entistä paremmat rahoitusmahdollisuudet, mutta kehittämisrahojen hakemisella on kiire. Suomi menettää valmiiden suunnitelmien puuttuessa rakentamisrahoitusta. Suunnittelun käynnistäminen ja rahoituksen hakeminen olisi kuitenkin mahdollista nopeasti.

– Mikäli suunnittelu aloitettaisiin tänään, Seinäjoki−Tampere-väli olisi rakentamisvalmiina jo tämän vuosikymmenen lopulla, juuri sopivasti seuraavan rahoituskauden alussa, Seppelvirta hahmottelee.