Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Enemmistö suosii vielä nastarenkaita, mutta kitkojen kysyntä kasvaa: "Olen varannut sitä varastoon enemmän kuin koskaan"

Talvirengassesonki alkaa vasta lokakuun puolivälin paikkeilla, mutta asiantuntijat muistuttavat, että erityisesti kitkat ja uudet nastarenkaat voisi jo vaihtaa.

Vaikka kuumin talvirengasrumba antaa odotuttaa itseään vielä parin viikon ajan, saattaa erityisesti uusien talvirenkaiden hankkijat pähkäillä jo tulevan valinnan vaikeuden kanssa: nastat vai kitkat.

Soittokierros Seinäjoen ja lähialueen rengasyrittäjille paljastaa, että noin 70–80 prosenttia rengasliikkeiden asiakkaista valitsee autoonsa yhä nastarenkaat.

Yrittäjä Tommi Myllymäki Rengas-Tomicosta Seinäjoelta mainitsee, että vielä noin pari vuotta sitten kitkarenkaiden käyttäjiä oli vain viisi prosenttia autoilijoista.

– Kitkat ovat nousemassa. Viime vuonna kitkarengasta meni noin puolta enemmän kuin edellisvuonna ja nytkin olen varannut sitä varastoon enemmän kuin koskaan, Myllymäki kertoo.

Myllymäki mainitsee, että kitkarenkaat ovat tänä päivänä jo niin hyviä, että niillä uskaltaa ajaa myös liukkaammalla kelillä. Kitkarenkaiden käyttäjän on kuitenkin muistettava, että elinikä niillä on lyhyempi kuin nastoilla.

– Nastoilla ajaa noin viitisen vuotta, mutta kitkarenkaiden elinikä on noin kahdesta kolmeen vuotta. Vähän tietysti kilometreistä riippuen, Myllymäki sanoo.

Myös Kurikan Rengasmestan rengasmyyjä Tomi Piirto on nähnyt kitkarenkaiden kehityksen.

– Tämän päivän kitkat ovat yhtä hyviä kuin nastat noin kymmenen vuotta sitten, Piirto sanoo. Hän ei kuitenkaan usko, että kitkat koskaan ohittavat pito-ominaisuuksiltaan nastoja, sillä myös nastarenkaat kehittyvät koko ajan.

– Jäällä ainut mikä puree on nasta, Piirto kiteyttää.

Kitkarenkaat ovat sulilla pääteillä hiljaisempi vaihtoehto, mutta mikäli reitit kulkevat pienempiä teitä, ovat nastat vielä varmempi vaihtoehto. Seinäjoen Rengaskeskuksen yrittäjä Timo Lintala sanookin, että juuri kyseisestä syystä nastat ovat vielä reilusti suositumpi vaihtoehto.

– Nastarenkaiden yleisyys johtuu ihan siitäkin, että meillä on täällä paljon sivuteitä huonommalla hoidolla. Isoja teitä ajavat valitsevat kitkat, mutta mökkitielle halutaan nastat.

Piirto on samoilla linjoilla.

– Kitkarengas on mukavampi pääteillä, mutta keskusta-alueiden risteykset ovat niitä ongelmapaikkoja.

Kuumin rengassesonki antaa vielä odottaa itseään noin parin viikon ajan. Asiantuntijat kuitenkin muistuttavat, että erityisesti kitkat voisi jo vaihtaa.

– Pientä aktivoitumista on ollut havaittavissa, mutta varsinainen sesonki alkaa siinä puolen kuun paikkeilla. Monet syyslomareissuun lähtevät vaihtavat renkaita ennen lomaa, jos paluumatkalla onkin lumi maassa, Lintala mainitsee.

Piirto kertoo, että pitkän ajan keskiarvolla ensimmäiset liukkaat kelit tulevat 15.–20. lokakuuta välillä. Hän mainitsee, että osa vaihdattaa vielä tällä hetkellä jopa uusia kesärenkaita alle.

– Lämpötilat ovat kuitenkin jo sellaiset, että kitkoilla on parempi pito kuin kesärenkailla.

Piirto nostaa esiin myös tärkeän näkökulman uusien nastarenkaiden käyttäjille.

– Harva tietää, että uudet nastarenkaat tarvitsevat noin 500–1000 kilometrin sisäänajon sulalla kelillä. Jos uudet nastarenkaat laittaa vasta ensiliukkaille alle, niin kyllä ne nastat siitä ropajaa. Nastarenkaat eivät myöskään kulu syyskeleillä samalla tavalla kuin keväällä, että ne voisi hyvin jo vaihtaa, Piirto muistuttaa.