Nyt tuli karu luku: yli 70 prosenttia rekkoja ohittaneista ajaa ylinopeutta – Pahimmassa tapauksessa tämä järjestelmä voi aktivoitua

Peräti 71 prosenttia henkilöautoa ajavista sanoo ajavansa ylinopeutta ainakin joskus ohittaessaan raskaan ajoneuvon. Luku käy ilmi Liikenneturvan tuoreesta kyselytutkimuksesta.

Ohittaminen ei anna erillislupaa sääntöjen rikkomiselle tai ylinopeudelle, vaan vastuu ohittamisen turvallisuudesta on aina ohittamaan lähtevän ajoneuvon kuljettajalla. Ohitustarve on harkittava tilannekohtaisesti.

Lisäksi noin joka seitsemäs kertoo pyrkivänsä ohittamaan ainakin joskus raskaan yhdistelmän mahdollisimman nopeasti, vaikka näkemä on heikko tai paikassa on sulkuviivoin osoitettu ohittamiskielto.

Reilu puolet vastaajista kuitenkin vakuuttaa, ettei ole koskaan ohittanut rekkaa sulkuviivoin merkityllä alueella tai näkemäesteen kohdalla.

– Vastauksista paistaa kiire. Jos ohittaminen vaatii lähtökohtaisesti ylinopeutta, kannattaa miettiä onko ohittamiselle ylipäätään tarvetta, puntaroi Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo tiedotteessa.

Lisäksi ohittamisella saavutettu ajansäästö on lyhyemmillä matkoilla usein luultua vähäisempi.

Erilaisten läheltä piti -tilanteiden määrä on kasvanut Suomen maanteillä.

– Palaaminen omalle ajokaistalle joudutaan tekemään liian aikaisin ja silloin turvaväli raskaan ajoneuvon edessä jää olemattomaksi. Jos tällaisessa tilanteessa tapahtuu jotain odottamatonta, niin onnettomuuden vaara on ilmeinen, muistuttaa Rahtarit ry:n asiantuntija Timo Kima tiedotteessa.

Hänen mukaansa pahimmassa tapauksessa kuorma- tai linja-auton hätäjarrujärjestelmä aktivoituu ja tekee voimakkaan jarrutuksen. Tämä on myös työturvallisuusasia raskaan liikenteen kuljettajille.