Provinssi uudisti ilmeensä tekoälyä hyödyntäen

Provinssin uusi ilme luotiin yhteistyössä tekoälyn kanssa

Festivaalin uudistettu visuaalisuus heijastelee musiikin tapaa elää ajassa. – Provinssi on aina ollut kulttuurin, ihmisten ja myös teknologian yhtymäkohdassa. Siksi meille on luontevaa kokeilla ennakkoluulottomasti uusia tekemisen tapoja eri rintamilla, kertoo Provinssin festivaalijohtaja Sami Rumpunen tiedotteessa.

Vuodesta 1979 järjestetty Provinssi-festivaali on saanut kokonaan uuden visuaalisen ilmeen, jonka on toteuttanut viestintä- ja bränditoimisto United Imaginations yhdessä Pastry Agencyn ja Nordinaryn designereiden sekä tekoälyohjelma Midjourneyn kanssa. Festivaalin ilme uusittiin viimeksi vuonna 2015, joten uudistukselle oli tarvetta.

– Halusimme erottuvan, lämpimän ja tietenkin kesän kokemuksilta tuntuvan ilmeen. Nyt luotu visuaalinen maailma on suunniteltu pitkäikäiseksi ja eläväksi, ja sen halutaan muovautuvan ajassa kulttuurin ja maailman mukana, sanoo Rumpunen.

Festivaalikontekstissa erottuvan ja omaleimaisen ilmeen pitää pystyä elämään ajassa, aivan kuten musiikin ja muunkin kulttuurin ja taiteen. Provinssin uusi visuaalisuus muuntautuu monipuolisesti säilyen kuitenkin tunnistettavana vuodesta toiseen. Designerit ottivat suunnittelutiimiin yhdeksi ”jäseneksi” mukaan Midjourney AI -ohjelman. Tekoälyn avulla luotiin uudelle ilmeelle keskeiset kukkakuvitukset.

– Tekoäly haluttiin ottaa mukaan suunnitteluun ennen kaikkea tuomaan uusia näkökulmia ja rikastuttamaan luovuutta – ei hallitsemaan tekemistä tai lopputulosta. United Imaginationsilla uskotaan vahvasti, että parasta jälkeä syntyy yhdessä tekemällä. Provinssin tapauksessa yhdistimme mielikuvituksemme niin tekoälyn kuin kuvittajien ja muotoilijoiden kanssa, kertoo festivaalin visuaalisen ilmeen uudistuksesta vastanneen United Imaginationsin Creative Lead ja Senior Art Director Sami Kelahaara tiedotteessa.